Dit is een Premium Magazine

info-circle

Bent u nog geen abonnee? Kies dan hieronder een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen op de site.


Transport & Logistiek 1 2024

Vooruit denken

Wat gaat het nieuwe jaar brengen…? Dat is altijd de grote vraag begin van het jaar. Er spelen genoeg zaken waar de sector mee te maken heeft. Want wat voor kabinet komt eraan en wat gaat dat betekenen voor bijvoorbeeld het stikstofbeleid en infra? En hoe gaat het verder met de onveilige situatie op de Rode Zee en de gevolgen daarvan voor de containerstromen? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Op veel zaken heb je weinig of geen vat. Go with the flow is dan het adagium. Een club die daarover kan meepraten, is Havenbedrijf Rotterdam, bleek tijdens het Havendebat Rotterdam in december. Een tijd was er veel
drukte en congestie door corona, afgelopen jaar een dip door normalisatie met daar overheen de inflatie. Ondertussen toekomstplannen maken voor de verwachte groei van 14,4 naar 26 miljoen teu per jaar in 2033. En tussen de bedrijven door dan, zoals ongeveer de hele BV Nederland, kampen met bereikbaarheid en personeelstekort.

Ook in het thema Warehousing/Intern transport in deze uitgave zien we dat veel partijen bezig zijn met de toekomst. Zo buigen Rene Geujen en Radboud olde Scheper zich met andere experts over het warehouse van
de toekomst. Wordt dat: rechthoekig en modulair met veel daglicht, nieuwbouw met het oog op de isolatiegraad, meerlaags en op iedere meter intensief gebruik door robotisering en automatisering? Daan Quaars, directeur van LCB wil warehouses meer integreren in de woonomgeving. Dus met sportmogelijkheden op de daken en groen en huizen er direct omheen, zodat lelijke dozen passé zijn.

Voor de truckliefhebbers een artikel waarin verleden en toekomst samen komen. Rijden met de allereerste Volvo FH en de drie nieuwste exemplaren. Een mooi voorbeeld van het verleden omarmen en het goede meenemen naar de toekomst.