IAA 2024

Europese transportsector maakt zich op voor Chinese trucks en Turkse trailers

De Shacmoto, Chinees met Actros cabine en hier als Fuel Cell truck
De Shacmoto, Chinees met Actros cabine en hier als Fuel Cell truck Foto: Iep van der Meer

De IAA Transportation 2024 werd naast de traditionele truckmerken gedomineerd door nieuwe, vooral Chinese spelers. Merken waar we nog nooit van gehoord hadden, stonden op grote stands met modern ogende, vaak elektrische trucks en zelfs exemplaren op waterstof. Een andere opvallende nieuwkomer was het Amerikaanse Tesla met de Semi. Maar ook de Chinese kopie daarvan, de Windrose, was aanwezig.

De IAA toonde dit jaar niet minder dan 145 wereldprimeurs. Een prachtig cijfer, maar daarbij worden zowel compleet nieuwe voertuigen als een nieuw ontwikkeld ventiel of een innovatief spanbandje geteld. Toch zijn de cijfers indrukwekkend. Met 1.700 exposanten uit 41 landen is het beslist een internationale beurs. Na de wat matige editie in 2022 was het aantal standhouders weer gegroeid en dat gold ook voor de bezoekersaantallen.

Zelfs op de persdag was het al druk, met opvallend veel Chinese ‘journalisten’. Met name de noviteiten van de Europese merken mochten rekenen op hun warme belangstelling. In sommige cabines troffen we tot wel zes driftig fotograferende en metende Chinezen aan, die werkelijk ieder detail vastlegden.

Waar dat toe leidt, was goed te zien op een aantal stands van Chinese truckmerken, zoals die van Sinotruk, King Long en Shacmoto. Bij die laatste stond bijvoorbeeld een trekker met wat sterk op een Actros-cabine leek. Met een afwijkend front, maar de basiscabine was een regelrechte kopie van de Mercedes-Benz-truck.

De Shacmoto X6000 heeft een Chinese aandrijflijn met een 840 pk (!) 17 liter Weichai dieselmotor en een Fast Gear-versnellingsbak. Verder ook hier waterstof, elektrisch en LNG. Naast Shacmoto stond het Chinese Sitrak met een originele MAN-cabine, maar dan met een op de Actros geïnspireerd dashboard met twee schermpjes. Naast de twee genoemde Chinese merken waren BYD, JAC en nog een aantal producenten vertegenwoordigd. Ook het Oostenrijkse Steyr was aanwezig met een elektrische truck voorzien van Chinese technologie.

Dieselnieuws

Anders dan tijdens de vorige editie van de IAA lag de nadruk dit keer niet alleen maar op elektrisch. Er waren veel waterstof-innovaties te vinden, zowel voor fuel cell als verbrandingsmotor. Zo zagen we bij het Franse Dumarey een 6,6 liter V8-motor op waterstof. Het lijkt erop dat de industrie hier echt wel brood in ziet. Uiteraard waren er veel elektrische vrachtwagens te zien, maar er waren ook best veel vrachtwagens op diesel en op gas te vinden. Men realiseert zich dat deze varianten de komende jaren nog blijven bestaan, en er is nog steeds winst te halen qua duurzaamheid en verbruik.

Ford-truck met camera’s. Foto: Iep van der Meer

Ford Trucks presenteerde de nieuwe generatie van de eigen Ford Trucks-dieselmotor, de EcoTorq 2. Verder was er bij Ford Trucks een F-Max met camera’s te zien, en een waterstofverbrandingsmotor. De nieuwe F-Line stond er als diesel en elektrisch. MAN toonde naast de nieuwe PowerLion aandrijflijn de elektrische modellen TGL en TGM. Er was uiteraard ook veel aandacht voor de elektrische eTGX en de hTGX met waterstofverbrandingsmotor.

Rood

Bij DAF kleurde de stand deze keer rood. Dat is de introductiekleur van de nieuwe generatie trucks met verbeterde MX11 en MX13-motoren. Deze motoren werken voortaan volgens het Miller-principe. Daarbij is de kleptiming zodanig aangepast dat de onderste slag door het dode punt van de krukas minder weerstand biedt. Dit resulteert in minder interne frictie en dus in een lager verbruik. Daarnaast is er een nieuwe waterpomp met dubbele aandrijving en een compressor met twee cilinders.

Ook is er een verbeterde achterasreductie met nieuwe overbrengingen voor alle uitvoeringen. Dit zorgt voor lagere toerentallen. Voortaan kan ook het topmodel, de uitvoering met 530 pk, geleverd worden met zo’n ‘snelle’ achteras, waardoor deze profiteert van DAF’s ‘down speeding’-filosofie. Dit alles, in combinatie met een nog betere stroomlijn, zorgt voor een verlaging van het verbruik met nog eens 3 procent. Bovendien is de nieuwe generatie van DAF voortaan goed voor Mautklasse 3. Uiterlijk is de nieuwe generatie van DAF herkenbaar aan twee extra streepjes in de grille.

Trailers

Bij de trailerbouwers viel het enorme aantal Turkse merken op. Er stonden veel autotransporters, diepladers, containerchassis en semi-diepladers van Turkse merken met vrijwel uitsluitend Europese assen en componenten. Eén van die merken is Reis, een bedrijf dat inmiddels in Nederland op de markt is met containerchassis. Verder was er het Nederlandse RAI-paviljoen met onder meer de merken Heiwo, Pacton, Estepe, Tilbox, Burgers en Joloda.

Er waren zelfs trailers van Oekraïense makelij op de beurs. Foto: Iep van der Meer

Burgers kwam met een spectaculaire dubbeldekker op vier assen met ruimte voor 62 Europallets. Deze oplegger is bestemd voor Scandinavië. Verder troffen we D-Tec, Kraker Trailers, Knapen en op het buitenterrein Nooteboom aan. Bij Krone en Schmitz Cargobull was er aandacht voor de Super Eco Combi, terwijl bij Schmitz ook de nieuwe elektrische transportkoeling werd gepresenteerd.

Bestelwagens

Waar de vrachtwagenfabrikanten weinig nieuwe modellen konden laten zien, was er bij de bestelwagens wel veel nieuws. Volkswagen trok het doek af van zijn nieuwe Transporter. Deze wordt leverbaar met verschillende dieselmotoren, een benzine-hybride aandrijflijn en volledig elektrisch. Ook Iveco betreedt het lichtere segment met de eMoovy. Deze elektrisch aangedreven chassis-cabine bestelwagen met totaalgewichten tussen de 2,5 en 3,5 ton is ontwikkeld samen met Hyundai. Het laadvermogen bedraagt 1,5 ton en er past een bak op van maximaal 10 kubieke meter. Een open bak of een kipper kan natuurlijk ook. Ook Kia toonde zijn nieuwe elektrische bestelauto’s, net als Maxus. Dit merk komt met futuristische elektrische bestelwagens op de markt die er veelbelovend uitzien. Dat het Koreaanse merk potentie heeft, mag wel blijken uit het marktleiderschap met personenauto’s in Nederland.

Tesla Semi

Bijzonder interessant was de Tesla Semi. Dit bedrijf heeft ook Europese ambities maar volgens ingewijden is er nog een lange weg te gaan. Qua communicatie moet Tesla nog veel leren, want iets eenvoudigs als technische informatie prijsgeven was er niet bij op de stand. Desondanks was de belangstelling groot voor de elektrische Tesla Semi met zijn bijzondere bestuurderspositie in het midden. Net als bij de Chinese Windrose overigens.

De Tesla Semi. Foto: Iep van der Meer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Iep van der Meer