De accuaanhanger is ontwikkeld door EcarAccu. Liebherr en Koninklijke Saan waren betrokken bij de totstandkoming van de uiteindelijke versie. De accuaanhanger is voorzien van verschillende input- en outputaansluitingen. Zo kan er zowel bij het gebruik als bij het laden gebruikgemaakt worden van aansluitingen met verschillend vermogen. Op een display kan de gebruiker zien wat de status van de accu is. 

Accuaanhanger met imperiaal

Op aanwijzingen van Liebherr en Saan is de aanhanger voorzien van een imperiaal. Daardoor kan er zo’n 1.000 kilo aan hijsmaterieel bovenop vervoerd worden, zoals een kubel of een pallethaak. De accu kan snel opgeladen worden: met een krachtstroomaansluiting is de batterij na anderhalf uur weer helemaal vol. Vervolgens levert hij zonder bijladen voldoende energie om bijvoorbeeld de onlangs door Saan aangeschafte torenkraan Liebherr MK73-3.1 twee dagen lang volledig elektrisch te laten opereren. 

Koninklijke Saan hergebruikt accu’s

EcarAccu is opgericht door autobedrijf Ursem Barten, dat iets wilde doen met de afvalaccu’s die uit personenwagens werden gedemonteerd. Het bedrijf slaagde erin om gebruikte batterijen te refurbishen en opnieuw toe te passen voor energieopslag. De accuaanhanger is een van die toepassingen en is dus op meerdere manieren duurzaam. Bij de productie wordt afval uit batterijen niet vernietigd, maar hergebruikt. En de inzet ervan bespaart flink in uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2. Daarmee past deze aanhanger perfect in de duurzaamheidsdoelstellingen van Saan en binnen het kader van zijn certificering voor de CO2-Prestatieladder. 

Bouwstroom niet nodig

De aanhanger zal vanaf vandaag regelmatig te zien zijn in combinatie met de nieuwe nieuwe Liebherr MK73-3.1 torenkraan. Want vooral op krappe locaties in binnenstedelijk gebied is deze kraan op z’n best. En met deze accuaanhanger vol energie, draait hij ook stil en schoon als er geen bouwstroomaansluiting in de buurt is.