De Europese branchevereniging voor de auto-industrie Acea eist daarom dat er voor 2030 minstens 42.000 laadpunten voor elektrische vrachtwagens zijn in de Europese Unie.

Elektrische trucks

Van Brussel moet de CO2-uitstoot van wegvervoer in 2050 met 90 procent zijn gedaald ten opzichte van 1990. Volgens Acea kan dat alleen als EU-landen worden gedwongen meer werk te maken van elektrisch laadpunten voor trucks. Wat de auto-industrie betreft moet het dagelijks bestuur van de Europese Unie lidstaten in een nieuwe richtlijn bindende doelstellingen opleggen op het gebied van infrastructuur voor elektrische vrachtwagens.

Waterstof

De Acea doet de oproep samen met de milieugroepering Transport & Environment, die geregeld rapporten over CO2-uitstoot door de vervoersbranche publiceert. De twee partijen willen dat truckers in 2025 al bij 11.000 punten terechtkunnen om hun elektrische vrachtwagen op te laden. Daarnaast eisen ze dat in 2030 zo'n 1.000 tankstations voor waterstof zijn opgezet.

Regio's in Nederland

Halverwege vorig jaar melddden zes Nederlandse regio’s dat ze met netbeheerders en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland.