Het generieke autonoom batterijaangedreven platform van de VDL MTT is leverbaar met diverse klantspecifieke ladingdragers en een batterijlaadsysteem. Het platform wordt gekoppeld aan de gewenste bovenbouw om bijvoorbeeld pallets, containers of papierrollen te vervoeren. Het MTT-platform wordt beheerd door fleetmanagementsoftware die is gekoppeld aan het logistieke beheersysteem van de eindgebruiker, en via een app ondersteund met volledige digitale service en diagnose op afstand. 

Bij Aviko in Steenderen worden tot zestig europallets per uur met diepvriesproducten automatisch geladen, vervoerd en gelost door een geklimatiseerde bovenbouw, ter vervanging van traditionele handbediende vrachtwagen-opleggercombinaties. 

Veiligheids- en navigatiesysteem 

Volgens VDL Groep is een van de innovaties van het nieuwe MTT-platform de integratie van VDL’s eigen veiligheids- en navigatiesysteem. Via data, gegenereerd door sensoren, wordt het voertuig niet alleen over de beoogde route geleid, maar wordt ook geanticipeerd op medeweggebruikers. Door VDL ontwikkelde apps analyseren op basis van tekeningen van het terrein de af te leggen routes. De apps worden tevens gebruikt om de prestaties van het voertuig te monitoren en om op afstand eventuele storingen te verhelpen. 

Lees ook: ‘Autonoom rijden maakt vrachtvervoer veiliger, efficiënter en duurzamer’

Bij Aviko worden de door apps gegenereerde data beschikbaar gesteld aan de Universiteit Twente en Hogeschool Arnhem Nijmegen om de prestaties van de inzet verder te verbeteren. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland. Aan de ontwikkeling en realisatie van de VDL Mixed Traffic Transporter hebben vijftien VDL-bedrijven samengewerkt. 

Autonoom vervoer tussen fabriek en vrieshuis Aviko 

“VDL heeft ons geholpen om een veilige, duurzame en innovatieve oplossing te vinden voor ons transport tussen fabriek en ons nieuwe vrieshuis”, vertelt Gert-Jan Janssen Reinen, directeur Supply Chain van Aviko. “In Steenderen hebben we de afgelopen twee jaar het meest duurzame vrieshuis van Nederland gebouwd. Wij zijn met VDL een ontwikkeltraject ingegaan om een veilige en duurzame oplossing te vinden voor het transport tussen fabriek en vrieshuis op ons binnenterrein. Aangedreven door elektriciteit die wij opwekken met zonnepanelen op het dak van het vrieshuis, kunnen wij onze producten nu ‘groener’ en met minder geluid vervoeren. Een mooie stap in de duurzaamheidsambities van Aviko.” 

MTT is doorontwikkeling

Adjunct-directeur Edwin Willems van VDL Groep vult aan: “Onze kennis en ervaring op het gebied van elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobility as a service, in combinatie met veiligheid en design, wordt op dit MTT-platform volledig toegepast. Sinds 2011 heeft VDL meer dan 170 automatisch geleide voertuigen in gebruik in de havens van ECT in Rotterdam, PSA  in Singapore, en op de industriële terreinen van BASF in Ludwigshafen. De VDL Mixed Traffic Transporter die bij onze partner Aviko rijdt, is de perfecte doorontwikkeling van onze positie.”

Specificaties VDL Mixed Traffic Transporter voor Aviko: 

  • Maximumsnelheid: 15 km/u, afhankelijk van route en verkeerssituatie;
  • Bereik: 8 uur rijden op één batterijlading;
  • E-motor: vermogen 84 KW, koppel 1.100 Nm;
  • Brutocapaciteit batterijpakket: 144 kWh;
  • Leeggewicht: 10.000 kg; 
  • Maximaal totaalgewicht: 36.000 kg; 
  • 3 assen, 6x2 aandrijving;
  • Afmetingen: 2,55 m breed; hoogte chassis: 1,07 m; lengte chassis 11 m – gelijk aan
    standaardvrachtwagen;
  • Terugverdientijd: 3-5 jaar, afhankelijk van inzet