Voor de tiende keer

Mercedes-Benz eActros 600 bekroond met “International Truck of the Year 2025”

De jury prees het innovatieve algehele technologische concept van de zware langeafstandsvrachtwagen. Foto: Daimlertruck.com

De batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 is gekozen tot “International Truck of the Year 2025”. Voor de tiende keer sinds de introductie van de prijs in 1977 gaat de belangrijkste prijs in de branche naar Mercedes-Benz Trucks.

Bedrijfswagenjournalisten uit 24 Europese landen hebben de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 verkozen tot International Truck of the Year 2025. In haar motivering prees de jury het innovatieve algehele technologische concept van de zware langeafstandsvrachtwagen, die indruk maakte met zijn moderne aandrijftechnologie, hoge energie-efficiëntie en een actieradius van 500 kilometer tijdens de “eActros 600 European Testing Tour 2024” – een meer dan 15.000 kilometer lange, elektrische ontwikkelingsreis door 22 landen, met een bruto combinatiemassa van 40 ton. Op talrijke dagelijkse etappes van de tour zou het theoretisch zelfs mogelijk zijn geweest om zonder tussentijds opladen een actieradius van meer dan 600 kilometer te bereiken. Langs de route zijn de twee langeafstandsvrachtwagens opgeladen bij openbare laadpunten.

Langeafstandstoepassingen

Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks, ontving de prijs tijdens een IAA Transportation 2024-evenement in Hannover uit handen van Gianenrico Griffini, voorzitter van de IToTY-jury. “Vanaf het begin heeft Mercedes-Benz Trucks de eActros 600 ontworpen als een elektrische truck. Het resultaat is een state-of-the-art batterij-elektrisch voertuig dat geschikt is voor een breed scala aan langeafstandstoepassingen”, kondigde Gianenrico Griffini aan, die de beslissing van de jury samenvatte.
Vrijwel alle juryleden hebben een tijd achter het stuur doorgebracht en de eActros 600 op de wegen door heel Europa getest. Zo hadden ze de kans om de prestaties van de truck persoonlijk te ervaren.

Aerodynamica

Volgens de juryregels wordt de titel jaarlijks toegekend aan de vrachtwagen die de grootste bijdrage heeft geleverd aan innovaties in het wegtransport op het gebied van efficiëntie, emissies, veiligheid, voertuigdynamiek en comfort.  Dit jaar wist de fabrikant de jury ook voor het eerst te imponeren met een batterij-elektrisch voertuig.
De vele IToTY-journalisten die deelnamen aan de eActros 600 European Testing Tour 2024 van Mercedes-Benz Trucks prezen de geavanceerde aerodynamica van de nieuwe ProCabin-bestuurderscabine. Verbeterde aerodynamica is met name belangrijk voor batterij-elektrische trucks in het langeafstandsvervoer, aangezien luchtweerstand een van de belangrijkste factoren is die het energieverbruik beïnvloedt. Bovendien kan er meer energie worden teruggewonnen tijdens de recuperatie vanwege de verminderde luchtweerstand, wat leidt tot een groter bereik.
Ook de prestaties van de aandrijflijn, de soepele acceleratie en de trillingsvrije werkomgeving met de verschillende rijprogramma’s werden door ITotY-journalisten positief beoordeeld. Mercedes-Benz Trucks heeft een nieuwe elektrische as ontwikkeld, ontworpen voor 800 volt met twee elektromotoren en een vierversnellingsbak, speciaal voor gebruik in langeafstandstransport. De elektromotoren genereren een continu vermogen van 400 kW, evenals een piekvermogen van 600 kW. Daarnaast beschikt de eActros 600 over het Predictive Powertrain Control (PPC) cruisecontrol- en transmissieregelsysteem, dat expliciet is afgestemd op de elektrische aandrijving. Predictive Powertrain Control houdt automatisch rekening met de topografie, wegindeling en verkeersborden voor een zo efficiënt mogelijke rijstijl.

Over de eActros 600

De eActros 600 voor langeafstandstransport vierde eind 2023 zijn wereldpremière. De hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, maken het mogelijk dat de elektrische truck een actieradius van 500 kilometer kan halen zonder tussentijds opladen. Deze actieradius wordt onder zeer realistische en praktische omstandigheden bereikt met een bruto combinatiemassa van 40 ton en kan, afhankelijk van de rijstijl en de route, ook aanzienlijk worden overschreden.

De eActros 600 kan zelfs ruim 1.000 kilometer per dag afleggen. Tussentijds opladen tijdens wettelijke chauffeurspauzes – zelfs zonder megawattladen – maakt dit mogelijk, mits er laadmogelijkheden beschikbaar zijn. Naast CCS-laden met maximaal 400 kW zal de eActros 600 later ook megawattladen (MCS) mogelijk maken.
Visueel wordt de elektrische vrachtwagen voor lange afstanden gekenmerkt door een fundamenteel nieuw, minimalistisch ontwerp met heldere lijnen en een aerodynamische vorm.

Wat betreft winstgevendheid voor wagenparkbeheerders zal de elektrische vrachtwagen nieuwe normen stellen en op lange termijn de meerderheid van de dieseltrucks in het belangrijke segment van langeafstandstransport vervangen. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor op batterijen aangedreven langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, een laadinfrastructuur en services met het nieuwe merk TruckCharge. Mercedes-Benz Trucks viert eind november van dit jaar de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz-fabriek in Wörth. De eerste eActros 600-klantenvoertuigen worden vóór eind 2024 geproduceerd en geregistreerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens