Wel opvallend is dat de winnaar afkomstig is uit een gezin van vier en er toch met meer punten vandoor gaat dan de gezinsleden. Lees hier hoe de jury tot haar besluit kwam.

1. Opel Combo

De winst van de Opel Combo is in diverse opzichten bijzonder. Het is Opel is gelukt om zijn nek nét iets verder uit te steken dan zijn drie halfbroers van Peugeot, Citroën en Toyota. Ja, de Combo is er een van een vierling, die uit één fabriek rolt en die de argeloze toeschouwer wellicht slechts met moeite als vier separate modellen ziet. Deze verkiezing bewijst dat er wel degelijk onderlinge verschillen zijn en dat de Combo hier, samen met de importeur en dealers van Opel, toch het laatste woord heeft en met de winst aan de haal gaat. De jury complimenteert de organisatie achter het merk als goede middenmoter, met daarbij een compliment voor de manier waarop het is omgesprongen met nogal hevige veranderingen die de overname van Opel door PSA met zich heeft meegebracht. 

2. Peugeot Boxer

"De Peugeot Boxer bewijst dat leeftijd geen bezwaar is bij onze verkiezing.” Dat concludeerden we vorig jaar in dit rapport en het geldt nu nog nadrukkelijker, want de grootste Peugeot is van de derde naar de tweede plaats geklommen. 

3. Mercedes-Benz Sprinter

Als deze verkiezing puur en alleen om het merk zou gaan, en daarmee bedoelen we de importeur en dealers achter de bestelauto, dan zou Mercedes-Benz riant winnen: hun drie modelseries delen op dit vlak vanaf grote hoogte de lakens uit. Loftuitingen zijn er ook voor de Sprinter zelf, die in het klassement de eerste plaatsen bezet bij de onderdelen comfort, veiligheid en rijeigenschappen, volledigheid gamma en uitstraling; bij de functionaliteit is hij een goede middenvelder. Het loopt voor de Sprinter alleen spaak als het om de kosten gaat en dat is bij deze verkiezing een zich herhalend verhaal. Er staat erg veel tegenover hetgeen je in een Sprinter investeert, maar het geld moet wel eerst op tafel komen. En dat is hier het blok waarover dit model blijft struikelen. 

4. Opel Vivaro

Een nieuwkomer in deze lijst, maar in alles een overbekende auto, die – anders dan bij de Combo het geval is – een PSA-model is waarvan alleen de neus iets is bijgepunt en waarvan de logo’s zijn veranderd. We kunnen het Opel niet kwalijk nemen dat er niet meer onderscheid is, want de plotselinge verhuizing naar PSA betekende een overhaast afscheid van de vertrouwde Renault-basis voor de Vivaro. Interessant is dat de nieuwe Vivaro hoger eindigt dan zowel de Citroën Jumpy als de Peugeot Expert, de winnaars van vorig jaar respectievelijk het jaar daarvoor. De onderlinge verschillen zijn klein, maar per saldo trekt de Vivaro dus nipt aan het langste eind. 

5. Peugeot Expert

De winnaar van de titel van 2019 houdt zich keurig staande in de verkiezing van dit jaar, ook al is de trend niet gunstig; van eerste naar de tweede plaats vorig jaar en nu vijfde. Enfin, het is allemaal nog steeds zeer om over naar huis te schrijven. De Peugeot scoort overal mooie gemiddelden en wij beschouwen hem nog steeds als een bovengemiddeld fijn rijdend model, waarin je soms vergeet dat je met een bestelauto onderweg bent. 

De top 10 van de Bestelauto van het Jaar-verkiezing wordt volgemaakt met achtereenvolgens de Peugeot Partner, Toyota Proace City, Citroën Jumpy, Citroën Berlingo Van en Toyota Proace.

Bestelauto van het Jaar

De verkiezing van de Bestelauto van het Jaar wordt jaarlijks georganiseerd door het vaktijdschrift Automobiel Management. In de jury zitten vertegenwoordigers uit de automotive wereld, leasemaatschappijen en autojournalisten. Namens de transportwereld heeft Transport & Logistiek zitting in de jury.