De bijeenkomst werd gehouden in Move the City, PON’s experience center voor toekomstige mobiliteit in en om de stad. Het is ondergebracht in een nieuw gebouw aan het Stadionplein in Amsterdam. PON heeft hier een aantal disciplines gehuisvest.

Bedrijfswagennieuws bij MAN

Daniel Klinge, managing director van MAN, keek ook in de toekomst, maar dan de nabije. Hij had nieuws. Elektrisch vooral. De redelijk populaire besteller TGE kon al met elektrische aandrijving worden geleverd. De hoge prijs van dat model hield een doorbraak tegen. Dit jaar is de eTGE beduidend goedkoper: € 56.950 zonder en € 49.950 met duurzaamheidspremie. Het is bij MAN dubbel feest; ook de eTGE werd de Europese duurzaamheidsprijs toegekend. Daarbovenop kwam nog het in Nederland uitroepen tot e-van van het jaar 2020.   

MAN-trucks

MAN heeft ook elektrisch trucknieuws. De middelzware truck TGM komt in een volledig elektrisch aangedreven uitvoering beschikbaar. In Oostenrijk heeft een aantal exemplaren succesvol in een proef gereden. Het model is bekroond met de Europese Transportprijs voor duurzaamheid. De drieassers met 26 ton toegestane maximale massa komen ook in Nederland op de markt.

De zware trucks TGS en TGX doen het in de praktijk goed. TÜV heeft het model vanaf 2012 al vijfmaal als meest betrouwbare truck bevonden. Voor modeljaar 2020 is een aantal verbeteringen doorgevoerd. De nieuwe D15 en D26 Euro 6D-motoren moeten krachtiger, lichter, onderhoudsvriendelijker en zuiniger zijn. Dat laatste zelfs tot 10 procent. 6 procent wordt gewonnen bij de stap van Euro 6C naar D, 3 procent door optimalisatie en de laatste door telematica. Telematica wordt breed toegepast. Met connected solutions, automated solutions en clean solutions wordt niets meer aan het toeval overgelaten. 

PON Move bedrijfswagennieuws Marketing

“Met ons product en de diensten eromheen is niets mis”, zegt Klinge. “MAN-klanten blijven het merk zeer trouw. Alleen zijn we vergeten dat iedereen te vertellen. MAN gaat daarom meer aan emotie- en productmarketing doen. Daarvoor is een team van vijf mensen opgezet. Ook chauffeurs worden niet vergeten. Die kregen in december jl. hun eigen chauffeursdag.

 Volkswagen: 'De toekomst is elektrisch'

Volgens Robert Jan van den Berg, managing director Volkswagen Bedrijfswagens, is Volkswagen marktleider in het bestelwagensegment. “Tot december 2019 gerekend liep Volkswagen 5,2 procent voor op de nummer twee in de markt, ook uit Duitsland afkomstig. De totale bestelautoregistraties liepen op 30 november 3,9 procent achter. Voor Volkswagen is de toekomst glashelder. Wie het na een bezoek aan Move nog niet begrepen heeft: de toekomst is elektrisch. Het doel is in 2050 geen verbrandingsmotoren meer te leveren. Om de elektrificatie te kunnen waarmaken, zijn intussen acht fabrieken gereedgemaakt voor de productie van e-voertuigen. De namen van modellen voor de toekomst zijn ID Buzz, ID. Crozz, ID. Vizzion en ID.3.”

Caddy en T6.1

Voor 2020 was al concreet nieuws te melden. De bekende Caddy komt als volledig elektrisch voertuig beschikbaar en de ‘Volkswagenbus’ T6.1 eveneens. Bij de ontwikkeling van de T6.1 heeft ABT een handje geholpen. Of er nog een versie 6.2 of 7 komt is afwachten. Achter de schermen loopt de ID. Buzz zich al warm. Met Dockr ontwikkelt Volkswagen een systeem van goederenomslag aan de stadsranden voor verdere binnenstedelijke distributie. De locatie van Move aan het Stadionplein lijkt daarvoor de aangewezen plaats.