De overgang naar e-mobiliteit stelt MAN Truck & Bus voor een groot aantal nieuwe uitdagingen. Niet alleen als fabrikant van elektrisch aangedreven voertuigen, maar ook op het gebied van service en aftersales. Daarom blijft het bedrijf het doel nastreven om zijn servicenetwerk klaar te maken voor elektrische voertuigen en het pad te effenen voor de werkplaatsservice van morgen.

Elektrisch rijden met MAN

In Nederland heeft MAN inmiddels een landelijk dekkend netwerk met dealerbedrijven, die zodanig zijn aangepast dat zij de door de fabrikant gewenste service ook in het tijdperk van elektrisch aangedreven voertuigen perfect kunnen waarmaken. Deze e-mobility-dealers zijn qua sales en service klaar voor de eTGE en eTGM. De dealers hebben hun faciliteiten zodanig aangepast en personeel opgeleid, dat zij volwaardige service kunnen verlenen aan klanten die met een MAN met elektrische aandrijving rijden.

MAN wil tegen eind 2020 in totaal 110 servicepunten in Europa operationeel hebben voor elektrische voertuigen. Tegen eind 2021 volgen nog zestig extra werkplaatsen. De voorbereidingen voor de bestaande MAN-servicewerkplaatsen zijn opgesplitst in drie fasen – van alle aspecten van de reparatie van hoogspanningsinstallaties tot de specialisatie van werkplaatsen in e-mobiliteit.

Naast het ontwikkelen van kennis in de werkplaatsen gaat MAN de servicepunten ook uitrusten met speciaal gereedschap voor elektrische voertuigen. De fabrikant zal ook nieuwe processen en werkmethoden implementeren om ervoor te zorgen dat er veilig aan elektrische voertuigen wordt gewerkt. Elk van de geselecteerde MAN-servicepartners krijgt bovendien minstens twee geschoolde elektrotechnici voor voertuigtechniek.

Hoe om te gaan met accu’s?

MAN's e-mobility-concept voor werkplaatsen houdt ook rekening met het retourneren, vervangen en repareren van hoogspanningsaccu's in elektrische voertuigen. Deze accu’s moeten volgens strikte veiligheidsvoorschriften worden opgeslagen en vervoerd. Omdat het aantal accu’s nu nog laag is en de kosten relatief hoog, voorziet het concept niet in opslag of reparatie van batterijen bij de dealer. Als een batterij dus aan vervanging toe is, wordt de oude rechtstreeks naar de fabriek in Duitsland gestuurd.

MAN eTGE en eTGM

De Duitse vrachtenwagen- en busfabrikant heeft binnen al zijn voertuigsegmenten al een e-mobiliteitsgamma. Zo staat de volledig elektrische eTGE-bestelwagen sinds de IAA Commercial Vehicles 2018 al bij de dealer. Klanten in heel Europa voeren sinds eind 2019 praktijktests uit met de elektrisch aangedreven Lion's City E stadsbus. De serieproductie hiervan start in het vierde kwartaal van 2020. Ook vindt sinds begin dit jaar op kleine schaal de serieproductie van de distributietruck eTGM plaats. Hiermee rijden inmiddels al verschillende klanten in Europa.