Mercedes-Benz presenteerde de nieuwe Citan – de kleinste bestelauto in zijn programma – eerder deze maand. Tijdens de voorafgaande videopresentatie toont het Duitse merk een elektrisch rijdende versie van de Citan. Deze variant komt echter pas in de tweede helft van 2022 op de markt. Voor nu wordt de gesloten bestelwagen aangedreven door een viercilinderdieselmotor met een inhoud van 1461 cc en 55 kW (75 pk) vermogen in de 108-variant. In de 110 CDI-uitvoering levert dezelfde motor 70 kW (90 pk) en de sterkste variant is de 112 CDI met 85 kW (116 pk). Aandrijving gebeurt op de voorwielen via een handgeschakelde zestrapsversnellingsbak. Een automatische variant is gepland, maar verschijnt pas later. De wielophanging bestaat aan de voorkant uit McPherson-wielpoten en achter uit een torsiegeveerde as met extra schroefveren. Deze constructie geeft de Citan een maximaal laadvermogen van 750 kilo. 

Soepele ophanging Citan

Mercedes-Benz meldt veel aandacht besteed te hebben aan een soepele ophanging die weinig trillingen in de cabine doorgeeft. Dat liet zich in stilstand natuurlijk niet controleren, maar wél is duidelijk dat de ontwerpers veel oog hebben gehad voor comfort en veiligheid. Zo maakt de elektrische stuurbekrachtiging het mogelijk hulpsystemen te monteren op het gebied van rijbaanassistentie en dergelijke. 

Samenwerking Mercedes-Benz en Renault

De portieren van de nieuwe Mercedes-Benz Citan kunnen ver open: volkomen haaks. En Mercedes-Benz heeft ook aandacht voor de oudere bestuurder, die bijvoorbeeld ook een wat hogere zit prettig vindt. Daarvoor is gezorgd. 

Een groot verschil met de presentatie van de eerste Citan in 2012 is dat Mercedes-Benz nu helemaal niet meer geheimzinnig doet over de banden met Renault. In 2012 werd uitsluitend gesproken over ‘onze partner’; nu wordt er geen geheim van gemaakt dat de Renault Kangoo de basis is voor de Citan. Er worden tegelijkertijd in het interieur heel veel Mercedes-Benz-elementen geplaatst die de twee varianten grondig van elkaar onderscheiden. Geen twijfel mogelijk: het gaat echt om verschillende auto’s. 

Langere uitvoering in 2022

Het laatste blijkt bijvoorbeeld ook uit de mogelijkheid bij de Renault Kangoo voor een variant te kiezen waarbij de rechter B-stijl ontbreekt, net als een vast kopschot. Dat levert een heel ruime laadmogelijkheid op, maar deze constructie is in Nederland door ons belastingsysteem niet toegestaan. Mercedes-Benz levert deze uitvoering hoe dan ook niet. Wél komt het merk uit Stuttgart met er een langere uitvoering dan de nu getoonde uitvoering. Deze heeft een wielbasis van 2.716 millimeter en een lengte van 4.498 millimeter. Deze versie komt ook pas in 2022 op de markt. Meer informatie over de nieuwe Citan binnenkort in Transport & Logistiek.