Bij de presentatie van de vernieuwde Sprinter richtte Mercedes-Benz veel aandacht op het vernieuwde aandrijfsysteem van de 4x4-aangedreven variant. Op veel markten wordt deze uitvoering zeker zo goed verkocht als een tweewielaangedreven versie. En voor die markten is de vernieuwde aandrijving een grote winst, omdat de tractie nog beter is geworden. Omdat deze allroadvariant in Nederland echter veel minder wordt verkocht, spelen andere vernieuwingen een belangrijkere rol.

Vernieuwde dieselmotor voor Sprinter

In alle uitvoeringen van de Sprinter plaatst Mercedes-Benz de 2-liter OM654 viercilinderdieselmotor. Eerder was deze al verkrijgbaar voor de gesloten bestelwagen en de chassis-cabine met achterwielaandrijving. Deze OM 654-motor voldoet uiteraard aan de emissienorm Euro VI-E en Euro 6d en kan binnenkort in vier vermogensniveaus worden besteld: met 84 kW/114 pk, 110 kW/150 pk, 125 kW/170 pk en 140 kW/190 pk. Feitelijk is deze viercilinder afkomstig uit het personenwagenportfolio van Mercedes-Benz en hij beschikt over nog betere eigenschappen wat betreft verbruik en trillingvrijeloop. Door diverse aanpassingen aan de motor is onder meer de interne weerstand verminderd en dat levert een lager verbruik en dus een lagere CO2-uitstoot op. Helemaal schoon is de elektrisch aangedreven variant in de eSprinter die ongewijzigd leverbaar blijft. 

Mercedes-Benz koppelt de OM654 aan een automatische versnellingsbak uit het personenautoprogramma, de 9G-Tronic. Deze moderne krachtoverbrenging vervangt de tot nu toe gebruikte 7G-Tronic Plus. Ook helemaal uit het personenautosegment zijn de schakelpaddles achter het stuur waarmee de bestuurder kan ingrijpen in het schakelprogramma. De handgeschakelde zesversnellingsbak blijft overigens ongewijzigd leverbaar.

Automatische deuropening

Goed nieuws voor de koeriersbranche is het nieuwe optionele deuropeningssysteem, de ‘Speed Delivery Door’. Deze systeem is feitelijk ontwikkeld voor bedrijven waarvan de bestuurder binnendoor de laadruimte instapt en daar zijn pakketten pakt. Een sensor detecteert de bestuurder zodra hij vanuit de cabine de laadruimte binnenkomt. De glazen zijdeuren ontgrendelen en openen zich vervolgens automatisch. Dit bespaart tijd en ontlast de bestuurder, omdat hij de bestelwagen kan verlaten met de pakketten in de hand zonder iets te hoeven aanraken. En omdat de Speed Delivery Door van glas is, heeft de bestuurder zicht op het trottoir voordat hij naar buiten stapt. Het risico op aanvaringen met voorbijgangers, in het bijzonder fietsers, wordt zo aanzienlijk verminderd. Kijk hier hoe de ‘Speed Delivery Door’ werkt.

mercedes benz sprinter 4x4

Vierwielaandrijving

En dan het tractienieuws. De Sprinter wordt geleverd met aandrijving op de voor- of op de achterwielen én als vierwielaangedreven voertuig. Dit vierwielsysteem is nu vernieuwd en vervangen door een systeem dat efficiënter omgaat met het beschikbare vermogen. Zonder tussenkomst van de bestuurder kan het systeem de aandrijfkrachten verdelen over de voor- en achteras, torque-on-demand. Het komt in de plaats van het inschakelbare systeem dat in 4x4-modus altijd 35 procent van het koppel naar de vooras en 65 procent naar de achteras stuurde. Onder normale omstandigheden rijdt de 4x4-versie uitsluitend met aandrijving op de achterwielen. Zodra de rijsituatie daarom vraagt, wordt de vierwielaandrijving ingeschakeld. Als bijvoorbeeld onder- of overstuur dreigt, verdeelt het koppel zich eerst, zodat de Sprinter wordt gestabiliseerd. Pas als deze maatregelen niet helpen om de situatie onder controle te krijgen, grijpen de aan het 4×4-systeem aangepaste regelsystemen ESP of 4ETS in. Dit moet de Sprinter nóg veiliger maken. En natuurlijk schakelt het systeem de vierwielaandrijving in bij offroadritten.