Met 275 beschikbare versies kan de Trafic-rijder zijn bedrijfswagen naar wens moduleren en personaliseren. Als bestelwagen is de Trafic verkrijgbaar in twee lengte- en twee hoogtevarianten. Hij biedt een nuttig laadvermogen van 5,8 tot 8,9 m3, verscheidene versies met een dubbele cabine en diverse varianten qua beglazing, tussenschotten, portieren enzovoorts.

In de (verlengde) L2-versie biedt de Trafic met het luik in de scheidingswand de beste, nuttige laadlengte in zijn segment: 4,15 meter. Dankzij de ‘zoning’-modus van de contactsleutel of de Renault handsfree-card kan de bestuurder de cabine en de laadruimte onafhankelijk van elkaar vergrendelen/ontgrendelen. Voor verbeterd zicht in de laadruimte is een versterkte ledinterieurverlichting van 500 lumen optioneel; deze is vijf keer feller dan een standaardhalogeenlamp.

Interieur Renault Trafic

Behalve het nieuwe frontdesign wordt de nieuwe Trafic ook gekenmerkt door een vernieuwd interieur, dat volgens Renault functioneler en praktischer is en op het gebied van comfort en kwaliteit niet onderdoet voor van een personenauto.

interieur renault trafic

Renault voorziet de nieuwe Trafic van comfortabele stoelbekleding en nieuwe deurpanelen met bredere armsteunen. Door de rugleuning van de centrale zitting neer te klappen, verandert de cabine in een mobiel kantoor dat plaats biedt aan een laptop en werkdocumenten op een verstelbare houder in A4-formaat. Ook qua opbergvakken biedt de cabine een aantal voorzieningen die het leven van de gebruiker gemakkelijker moeten maken, zoals de nieuwe Easy Life-lade, goed voor 88 liter opbergruimte, waarvan 54 liter onder de voorste passagiersbank. Tevens zijn elektrisch inklapbare buitenspiegels nu optioneel beschikbaar.

Multimedia en rijhulpsystemen

Het multimediasysteem Renault Easy Link met geïntegreerde navigatie is leverbaar voor de nieuwe Trafic. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto en wordt weergegeven op een 8 inch-touchscreen. Daarbij hoort ook een inductielader voor smartphones om de hele dag verbonden te blijven. Verder is het instrumentarium voorzien van een 4,2 inch-kleurenscherm en zijn in het interieur drie USB-aansluitingen te vinden.

De nieuwe Trafic is leverbaar met een groter aanbod van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Hiertoe behoren een adaptieve cruisecontrol, cruisecontrol/snelheidsbegrenzer met remfunctie, automatisch grootlicht, een rijstrookwaarschuwing en een dodehoekwaarschuwing. Ook bevat het ADAS-pakket een actief remhulpsysteem, verkeersbordenherkenning met waarschuwing voor overschrijding van de maximumsnelheid, een waarschuwing bij instabiel traject, een achteruitrijcamera en parkeerhulpsystemen voor, achter en opzij.

Euro 6d Full

Met het motorgamma van de nieuwe Trafic wil Renault inspelen op alle behoeften, met vier Blue dCi-dieselmotoren met vermogens van 110 tot 170 pk. Deze 2,0-litermotor levert, naargelang de versie, 5 tot 10 pk meer vermogen dan voorheen. Ook het koppel is toegenomen. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d Full-norm, zijn uitgerust met Stop & Start en standaard gekoppeld aan een handbediende versnellingsbak. De Blue dCi 150 en Blue dCi 170 zijn naar wens verkrijgbaar met een EDC-automaat met dubbele koppeling.

Lees ook: Grotere actieradius voor Renault Trucks Master Z.E.