De nieuwe bestelauto in de eerdere aangekondigde bestelautoserie van Renault is de Express die een plekje krijgt onder de vernieuwde Kangoo. De Express op het onderstel van de oude Dacia Docker en hij wordt gebouwd in de Dacia-fabriek in Tanger, Noord-Afrika. In geen enkel opzicht komt de Express klein over; in zijn laadruimte in plek voor 3,3 kubieke meter lading met een totaal gewicht van 650 kg. Voor de aandrijving zorgt een viercilinder dieselmotor van 1461 cc die 55 Nm (75 pk) of 70 Nm (95 pk) vermogen geeft. Hij is gekoppeld aan een zestraps handgeschakelde versnellingsbak. Van de 55 Nm-motor is ook een Eco-versie leverbaar in de Ecoleader. Het grootste verschil met de standaard uitvoering is  de begrensde topsnelheid op 100 km/uur. Op dit ogenblik is de elektrische aandrijving alleen leverbaar op de huidige Kangoo; die nieuwe generatie is voorzien voor het voorjaar van 2022. Van de Express is (voorlopig) geen zero-emissie variant voorzien. 

Kennismaking met de bestelautoserie van Renault

Daags na de digitale presentatie van de bestelautoserie van Renault was het voor een klein aantal journalisten in Nederland mogelijk kort kennis te maken met de nieuwe Express. Ondanks zijn nieuwe uiterlijk is de Express meteen te herkennen als een Renault. Grote koplampen met led-dagrijverlichting en een flinke grille geven geen ruimte de Express aan te zien voor een ander merk. De zit achter het stuur is prima. Met een lengte van 1,85 meter heeft een bestuurder wel de volledige verstelbaarheid naar achteren nodig van de bestuurdersstoel, maar dan is de zitpositie prima voor elkaar. Tijdens de rit regende het af en toe flink, wij konden dus de werking van de ruitenwissers en de ontwaseming langdurig beoordelen en konden vaststellen dat deze hun taken prima vervullen.

Renault-bestelautoserie-Afb-1
De Renault Express is nu de kleinste besteller in het programma van Renault Car.

De gereden voertuigen waren beschikbaar gesteld door de fabriek en voorzien van ballast. Een krat met daarin lading met een totaalgewicht van 280 kg zorgde er voor dat de Express keurig verend over allerlei richels reed. Met onze standaard rijimpressies ontbreekt een dergelijke belading en dat is best een gemis. De Express beschikte over de 95 pk-motor en kwam dus bijzonder vlot mee in het verkeer. Een prettig schakelende bak en alle schakelaars op plaatsen waar je ze verwacht zorgen dat je snel het plek achter het stuur hebt gevonden. Bijzonder prettig is de digitale achteruitkijkspiegel; een 5 inch-display die doorlopend zicht geeft op het verkeer achter de Express. Bij het achteruitrijden wordt het beeld overgenomen door het grotere scherm van de navigatie op het dashboard en daarin geven hulplijnen de positie van de auto en van eventuele obstakels. 

Rijden met de nieuwe Kangoo

De nieuwe Kangoo staat op een nieuw ontwikkeld platform waarmee de Kangoo een maatje groter is geworden. Bovendien is hij leverbaar in twee lengte maten; een standaard versie met een laadvolume van 3,3 m3 en een lange uitvoering met 4,2 m3 inhoud. Het laadvermogen bedraagt zo’n 800 kg. Renault is bijzonder trots op de uitvinding van de ‘Open Sesame by Renault’. Dit heeft betrekking op de schuifdeur rechts die vergrendelt in dak en vloer. De B-stijl ontbreekt en dat geeft een enorm brede toegang van bijna 1,5 meter. Helaas: door de Nederlandse belastingwetgeving moet een voertuig een vaste wand hebben tussen laadruimte en cabine. Kortom, deze mooie uitvinding komt niet op de Nederlandse markt beschikbaar. Tijdens de presentatie waren alleen voertuigen beschikbaar met deze grote schuifdeur en dat betekent dat ook het rechter portier vergrendelt in dak en bodem. Dat sluit solide en levert geen andere geluiden op dan anders.

Renault-bestelautoserie-Afb-2
De Renault Kangoo is gegroeid, ook in comfort.

Luxe-uitvoering

Renault zet de nieuwe Kangoo in de markt als de bestelauto voor bestuurders die een groot deel van hun werkdag achter het stuur van hun auto doorbrengen. De Kangoo komt daarom wat betreft uitrusting heel dicht in de buurt van een luxe personenauto. Voor de presentatie had de Franse fabrikant bovendien een variant van de Kangoo neergezet waarvoor iedere optie was aangevinkt om de auto veiliger en luxer te maken. Zo beschikt de Kangoo standaard over led-dagrijverlichting én optioneel over full-led-koplampen met bocht- en manoeuvreerfunctie zijn ook verkrijgbaar voor een beter zicht langs de weg. De nieuwe Kangoo wordt ook geleverd met koplampen met automatisch grootlicht en dimlicht voor optimaal zicht, zonder andere bestuurders te verblinden. Net als in de Express is ook in de Kangoo een digitaal binnenspiegel aangebracht; in de Kangoo is deze 7 inch groot. 

Wagenpark

Tijdens de presentatie van de bestelautoserie van Renault was alleen de variant met handgeschakeld zes-versnellingsbak aanwezig; er komt ook een uitvoering met een automaat. Dat past natuurlijk goed bij een auto was per dag zo veel mee wordt gereden zoals de fabrikant zich dat voorstelt. Ook tijdens deze korte rit kwam het onderscheid tussen beide voertuigen goed naar voren. De Express zal beslist veel vaker worden gekocht door wagenparkbeheerders die een groot aantal voertuigen nodig heeft voor pakketbezorging in steden. De Kangoo gaat regionaal of nationaal op pad met spoedzendingen of in het mkb waarvoor de Kangoo tal van bijzondere opties heeft.

Afb-3
 Heel bijzonder, maar niet leverbaar in Nederland. De B-stijl ontbreekt voor een veel grotere laadopening.
Elektrische variant

Van de Kangoo bestaat in de huidige uitvoering al een elektrische variant. Die blijft leverbaar tot begin 2022 als hij wordt afgelost door de Kangoo van de nieuwste generatie. Deze nieuwe Kangoo E-Tech Electric wordt uitgerust met een elektromotor van 75 kW en een koppel van maximaal 245 Nm. Hij is uitgerust met een lithium-ion-batterij van 44 kWh die een actieradius biedt van ongeveer 265 km, afhankelijk van de WLTP-cyclus, rijstijl, hellingsgraad van de weg, de buitentemperatuur en belading van het voertuig.