Met enkele weken afstand druppelden de persberichten binnen over de komst van een waterstofvariant in het bestelautoprogramma. Alle varianten behoren tot het Stellantis-concern. Dat bedrijf ontstond eerder dit jaar uit de fusie tussen Groupe PSA (onder andere Peugeot, Citroën, Opel) en FCA Automobiles (Fiat, Chrysler). Van de Opel Vivaro, de Peugeot Expert en de Citroën Jumpy zullen rond de herfst van 2021 elektrische versies verschijnen die hun energie uit een brandstofcel halen, in plaats van uit accu’s. 

Opel voorop technologie brandstofcel

Opel was de eerste om de komst van de waterstofvariant te melden. Voor de beschrijving baseren we ons op de tekst van Opel, maar op overal kan in de plaats van deze naam ook Citroën of Peugeot worden gelezen. Binnen het concern heeft Fiat ook een voertuig in deze serie, de Talento. Van deze variant is het nog onduidelijk of er ook een fuelcell-uitvoering van verschijnt; er was ook nog geen batterij-elektrische uitvoering leverbaar. Het grote voordeel van een elektrisch voertuig op waterstof is natuurlijk de korte ‘laadtijd’. Het vergt slechts drie minuten om waterstof te tanken, vergelijkbaar met het voltanken van een tank benzine of diesel. De actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer (WLTP). 

Peugeot e-Expert Hydrogen.

Motorvermogen brandstofcel

De Opel Vivaro-e Hydrogen heeft een 45 kW-brandstofcel, waarmee de bedrijfswagen voldoende vermogen genereert voor een continu snelwegtempo. Tevens kan de 10,5 kWh lithium-ion-batterij onder de voorstoelen een dynamisch piekvermogen leveren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Aangezien de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel altijd onder ideale omstandigheden. De Vivaro-e Hydrogen is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-in oplaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt, goed voor een batterij-elektrische actieradius van nog eens 50 km.

Citroën e-Jumpy Hydrogen.

Efficiënt, duurzaam en ruimtebesparend

De Opel Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de batterij-elektrische Opel Vivaro-e met twee schuifdeuren. De plug-in brandstofceltechniek maakt gebruik van de bestaande tractiemotor onder de motorkap, terwijl het batterijpakket onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. De koolstofvezel tanks zijn in slechts drie minuten gevuld, waarmee de bedrijfswagen een afstand van 400 kilometer kan rijden (WLTP). Dankzij de slimme indeling zijn er geen additionele aanpassingen nodig, waardoor het laadvolume van 5,3 tot 6,1 m3 onveranderd blijft, afhankelijk van de gekozen lengtevariant. Opel biedt de Vivaro-e Hydrogen aan met een lengte van 4,95 of 5,30 meter. Tegelijkertijd neemt het laadvermogen zelfs toe tot 1.100 kg.

Ombouw in Rüsselsheim 

De Vivaro-e Hydrogen wordt geproduceerd bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim. Het wereldwijde Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells van moederbedrijf Stellantis is hier eveneens gevestigd. Bij het samengaan van Peugeot/Citroën met Opel werd al benadrukt dat Opel een leidende rol zou krijgen bij het ontwikkelen van de bedrijfsvoertuigen en dat komt hiermee helemaal tot uiting. In Rüsselsheim worden de Vivaro en zijn Peugeot- en Citroën- soortgenoten echter alleen omgebouwd tot waterstofuitvoeringen. De feitelijke bouw van deze auto’s gebeurt in de SevelNord-fabriek nabij Valenciennes in Noord-Frankrijk. 

Opel Vivaro-e Hydrogen.
Groeiende markt

De Europese markt voor elektrische voertuigen groeit snel: in 2020 was de groei 132 procent ten opzichte van 2019. Bijna een op de tien verkochte voertuigen is inmiddels elektrisch aangedreven. De verwachting is dat de markt in 2021 met nog eens 53 procent groeit. Dat zijn meer dan twee miljoen elektrische voertuigen. Ook de markt voor elektrische LCV’s groeit, naar verwachting met 127 procent. Het doel van Stellantis is om voor 2025 een marktaandeel bij de elektrische LCV’s te hebben van meer dan 25 procent. Opel doet aan deze strijd mee met de Vivaro-e Hydrogen, de Vivaro-e en Combo-e. Het volgende elektrische lid, de Opel Movano-e, volgt dit jaar. Citroën zet naast deze nieuwe Citroën e-Jumpy Hydrogen daarvoor sinds vorig jaar september de e-Jumpy in en vanaf de tweede helft van 2021 de e-Berlingo Van. Peugeot tenslotte gaat dit doen met de Partner en de Boxer. 

Snelle tankstop

“Waterstof kan het centrale element worden van een geïntegreerd en efficiënt energiesysteem voor de toekomst, vrij van fossiele brandstoffen”, zegt Opel-ceo Michael Lohscheller. “We hebben meer dan twintig jaar ervaring met brandstofceltechnologie. Er bestaat vrijwel geen ander aandrijfsysteem dat een combinatie biedt van emissievrij rijden, een grote actieradius én tanken in slechts enkele minuten.”