Met het systeem van Eyyes is Brigade al meer dan een jaar actief op de Duitse markt. Het apparaat – dat ook op bestaande voertuigen kan worden geïnstalleerd – gebruikt technologie op basis van kunstmatige intelligentie (AI) om voetgangers, fietsers en objecten te detecteren. De AI is ingesteld om de beelden van op het voertuig gemonteerde camera’s nauwkeurig te evalueren en kan het toekomstige bewegingsverloop van mensen en objecten berekenen. Op basis van deze gegevens geeft het systeem de bestuurder in realtime een betrouwbare en nauwkeurige waarschuwing voor een mogelijke botsing.

Veiligheidssysteem winnaar prestatietest

Waarschuwingen worden ofwel actief met een akoestisch en een optisch rood signaal gegeven als een persoon of object geraakt zou kunnen worden, of passief met een visuele gele waarschuwing, bijvoorbeeld als een persoon of object de gevarenzone verlaat, wat valse waarschuwingen drastisch reduceert. 

careye veiligheidssysteem brigade electronics

CarEye kwam als winnaar uit de bus in de prestatietest van Adac. De autoclub noemde de betrouwbaarheid die valse waarschuwingen aanzienlijk vermindert, de duidelijke en begrijpelijke visuele feedback voor bestuurders en de snelheid waarmee het apparaat mensen en objecten detecteert als de belangrijkste redenen waarom CarEye op de eerste plaats kwam.

Nauwkeurigheid AI

“De nauwkeurigheid van de AI die CarEye gebruikt, maakt valse waarschuwingen buitengewoon zeldzaam en biedt bestuurders absolute gemoedsrust dat ze hun voertuig uitermate veilig kunnen manoeuvreren”, zegt Huib Slijkhuis, ceo van Brigade Electronics. “Het systeem kan onderscheid maken tussen personenauto’s, vrachtwagens, voetgangers, fietsers en statische objecten zoals bomen en verkeerszuilen. En wanneer het iets in het detectiegebied waarneemt, berekent het de beweging en de verwachte richting, wat het uitzonderlijk betrouwbaar maakt.”

Lees ook: Nieuw veiligheidssysteem Linde detecteert bewegingen achter de heftruck

Volgens Slijkhuis kwamen in 2020 in Nederland 229 fietsers om het leven in verkeersongelukken. “Een op drie van deze ongelukken had voorkomen kunnen worden met een assistent die de zijkant van het voertuig bewaakt. Dit maakt dergelijke technologie een cruciaal hulpmiddel om de veiligheid van elke weggebruiker te verbeteren en fataliteiten te voorkomen.”