De frisse wit-met-blauwe CF-cabine en oplegger laten er geen twijfel over bestaan: diverse opschriften maken duidelijk dat hier een elektrisch voertuig rijdt, waarvan bovendien de reikwijdte is vergroot. In grote lijnen is de CF nog steeds dezelfde vertrouwde distributieauto als zijn dieselvariant. Hij heeft een comfortabele lage instap met twee treden op 40 en 80 centimeter en een vloerhoogte van 1,20 meter. Ook achter het stuur met het contact uit, ziet het er allemaal wel vertrouwd uit. Twee grote ronde klokken en rechts op het dashboard een draai/drukschakelaar voor de bediening van de menu’s. 

Met het omdraaien van de contactsleutel neemt de vertrouwde omgeving afscheid van de bestuurder. In de display verschijnt informatie over de elektrische ladingstoestand en met het doordraaien van de sleutel gaat géén startmotor lopen. Er verschijnt alleen de tekst ‘ready’. Nog steeds is er de vertrouwde draaiknop waarmee de versnellingen worden bediend. Standje ‘D’ kiezen en de DAF CF Electric wil in beweging komen. Dat op voorwaarde dat de bestuurder het rempedaal had ingetrapt bij het bedienen van de schakelaar, want anders weigert de Electric om ‘in’ te schakelen. Als de procedure goed is uitgevoerd, wil de CF graag op pad.

Aandrijflijn DAF CF Electric

Voor zijn aandrijving heeft de CF tijdens de productie een uitstapje gemaakt naar regiogenoot VDL. Dat bedrijf heeft een innige samenwerking met DAF op het gebied van elektrische aandrijflijnen en heeft al een jarenlange ervaring met het bouwen van elektrisch aangedreven bussen. Een groot voordeel van de innige samenwerking is dat VDL de DAF in ‘gestripte’ vorm ontvangt. Andere ombouwbedrijven, zoals Hyzon en Ginaf worden door DAF gezien als een gewone klant en krijgen een volledig opgebouwde truck, die de klant dan zelf moet strippen tot het gewenste niveau. Na behandeling voeren die trucks dan ook niet meer de merknaam ‘DAF’ en is deze fabrikant niet meer aansprakelijk voor het eindproduct. 

derde generatie daf cf electric
De derde generatie DAF CF Electric.© DAF Trucks

Dat is anders met de geëlektrificeerde CF. Daar staat trots DAF op de grille en opzij op de portieren de toelichting ‘VDL E-Power’. Dankzij het bezoek aan VDL beschikt de CF nu over een elektromotor met 210 kW (285 pk) vermogen (240 kW piek) en 3.800 Nm als maximaal koppel. Het chassis is volgebouwd met accu’s die de trekker aan een capaciteit helpen van 315 kWh effectief. Daarmee moet de CF een reikwijdte hebben van ruim 200 kilometer, aldus de fabrikant.

DAF levert laadvoorzieningen

Voor de rijimpressie had DAF de elektrische CF-trekker met oplegger klaargezet op zijn eigen terrein in Eindhoven, waar natuurlijk een laadpaal beschikbaar is waaraan een elektrische vrachtauto snel kan worden geladen. DAF erkent dat het opladen van een vrachtauto een echt knelpunt is bij de exploitatie en levert daarom eigen laadvoorzieningen als de klant daar om vraagt.

dashboard daf cf electric
Bijna niets wijst er in de cabine op dat we met een elektrische CF op pad zijn.

DAF Trucks heeft een complete serie laadoplossingen voor elektrische bedrijfsvoertuigen, inclusief bestelwagens. De vaste laadstations bieden vermogens van 20 tot 360 kW en er zijn ook mobiele laders met vermogens van 24 tot 40 kW leverbaar. Daarnaast zijn voor trucks die na afloop van hun dagelijkse ritten 's avonds of 's nachts worden opgeladen, laders van 20 tot 50 kW beschikbaar. De laders van 120 en 180 kW zijn ontworpen voor snelladen en daardoor ideaal voor wagenparken waarbij elektrische voertuigen op meerdere routes of in meerdere diensten worden ingezet. De 180 kW-lader levert genoeg vermogen om de meeste elektrische trucks in minder dan drie uur op te laden. De krachtigste uitvoering is de lader van 360 kW, een ultrasnelle oplossing die voertuigen in minder dan twee uur volledig kan opladen of twee voertuigen tegelijkertijd kan snelladen.

Remmen met de motorrem

Wie voor het eerst met een elektrisch voertuig rijdt, zal altijd verbaasd zijn over de enorme kracht en souplesse bij het wegrijden. De elektromotor levert doorlopend zijn maximumkoppel en vaak is geen versnellingsbak in de aandrijflijn opgenomen. Meer gas is meer snelheid tot een begrenzer ingrijpt. In de CF is de grotere snelheid ook te merken aan het oplopende geluidniveau van de elektromotor. Geen lawaai, maar je hoort de motor wel en geleidelijk komen daar wind- en bandengeluid bij. 

chauffeur achter stuur elektrische daf
Twee treden en een vloerhoogte op 120 centimeter. Dat past mooi bij een distributievoertuig.

De demochauffeur heeft een echte distributieroute voor ons in petto. Provinciale weg, een stukje snelweg en door wat dorpen en Eindhoven. Af en toe krappe slingertjes, die dankzij de tweeassige oplegger met gestuurde naloopas soepel konden worden genomen. Om de rit zo reëel mogelijk te maken, is de combinatie maar deels geladen tot een gewicht van zo’n 26 ton. In principe mag de CF worden gekoppeld aan een oplegger tot een totaalgewicht 37 ton. Het lagere gewicht is een voordeel bij het accelereren, maar door het grote koppel van de elektromotor (2.000 Nm doorlopend) speelt dat niet zo’n rol. Mogelijk is het lagere gewicht zelfs wat in het nadeel van de truck, omdat er minder energie wordt teruggewonnen bij het afremmen. Het is zaak om het afremmen te doen met de motorremhevel onder het stuur; iedere keer dat de voetrem wordt gebruikt, gooit de bestuurder kostbare energie weg.

Lees ook:
Lidl bevoorraadt CO2- en energieneutrale supermarkt met DAF CF Electric

De 100 procent CO2- en energieneutrale supermarkt Lidl Zero in Almere Oosterwold wordt bevoorraad door een DAF CF Electric.

Voor het regenereren van energie moet de chauffeur zelf zorgen. Dat doet hij dus door zo veel mogelijk gebruik te maken van de motorrem en waarmee de CF bijna helemaal tot stilstand kan worden gebracht. In veel elektrische voertuigen kan het gaspedaal ook als rempedaal worden gebruikt (eenpedaalsysteem), maar dat is in deze DAF CF nog niet het geval. Demochauffeur Rob Smit heeft het even nagevraagd; het integreren van de regeneratie in het gaspedaal met een instelbare vertraging wordt uitgewerkt en zal waarschijnlijk wat verder in de toekomst wél worden geboden. Wat dat betreft is de CF Electric duidelijk doorlopend in ontwikkeling, ondanks het feit dat inmiddels tientallen klanten in Europa met de auto rijden. Deze voertuigen maken geen deel meer uit van de kleine testvloot waarmee DAF in het begin de mogelijkheden van elektrische aandrijving heeft beproefd. 

Eigenlijk is dat die motorrem het enige punt waaraan te merken is dat er nog wordt ‘gesleuteld’ aan de Electric; voor de rest zijn wij op pad met een auto zonder enig piepje, kraakje of loshangend draadje dat erop duidt dat hier een omgebouwde dieselauto op pad zouden zijn. DAF maakt duidelijk dat elektrisch rijden met de CF Electric (bijna) helemaal áf is.