Op diverse manieren wordt het goederenvervoer duurzamer en efficiënter gemaakt. Zo ging twintig jaar geleden de eerste lzv de weg op; de langere en zwaardere vrachtautocombinatie van maximaal 25,25 meter en 60 ton totaalgewicht. Maar het kan nog efficiënter. Naar Scandinavisch voorbeeld is de langere versie van de lzv nu in aantocht: de Super EcoCombi (SEC). Deze bestaat uit een trekker en twee standaardtrailers van 13,6 meter, die verbonden zijn met een dolly. De totale lengte komt daarmee op 32 meter. Maximaal mag deze voertuigcombinatie 72 ton wegen. 

Super EcoCombi: één in plaats van twee

Eén SEC vervangt twee standaardvrachtwagens. Per vervoerde kubieke meter lading kan dit een CO2-besparing tot wel 27 procent opleveren. Daarnaast neemt een SEC ook minder ruimte in op de weg. De twee trailers van de Super EcoCombi vergemakkelijken het multimodale transport, omdat deze eenvoudiger op de boot of trein gezet kunnen worden. En er speelt nog iets: inzet van de SEC kan deels helpen het chauffeurstekort op te vangen. Met één SEC wordt immers een vrachtwagen met chauffeur bespaard.

Video van Dutch Mobility Innovations over de voordelen van de Super EcoCombi.

Met de SEC de testbaan op

In januari is de RDW gestart met de eerste tests van de Super EcoCombi op het circuit in Lelystad. De overheid, diverse organisaties en transportbedrijven werken hierin nauw samen. In kaart wordt gebracht wat de impact van deze lange voertuigcombinatie is op het wegennet, de logistiek en het Nederlandse verkeer. 

Duurzaam innoveren

Arjan Nap van J.A. Nap Int. Transport uit Ede is een van de betrokkenen bij het Super EcoCombi-project. “We streven naar rendabel en duurzaam transport en proberen ons werk steeds wat slimmer te doen. Innovaties helpen daarbij. De inzet van de lzv bleek succesvol; de efficiëntie werd verhoogd."

Nap Transport wil nu ook de Super EcoCombi inzetten en hem testen op de corridor Rotterdam-Arnhem. Het bedrijf verwacht ermee serieuze kosten te besparen en de CO2-uitstoot te reduceren. “Doordat er in verhouding meer lading vervoerd kan worden, kan dit een interessante businesscase zijn. We moeten de testresultaten nog afwachten. Maar de verwachting is wel dat er komend jaar al met meerdere pilotvoertuigen gereden kan worden, met hopelijk snel uitbreiding naar meer.”

Arjan Nap van J.A. Nap Int. Transport deelt zijn kijk op de komst van de Super EcoCombi in Transport & Logistiek 2. Nog geen abonnee? Klik hier.