Wat begon met de ontwikkeling van een elektrische Zerotracer-cabinescooter, is uitgegroeid tot een onderneming met ambities. De Zwitserse Designwerk Group is in 2008 ontstaan vanuit een vuurtorenproject om de ontwikkeling en bouw van efficiënte, milieuvriendelijke en krachtige elektrische vrachtwagens te bevorderen. De groep bestaat uit een technologie- en producttak, waarbij 60 procent van de aandelen in handen is van Volvo Group. De overige aandelen zijn verdeeld over de oorspronkelijke oprichters. 

E-trucks van Futuricum

Designwerk Technologies richt zich op innovatieve projecten en fungeert als denktank voor elektromobiliteit. Een volledig elektrische nieuwe editie van de BMW-klassieker Isetta komt bijvoorbeeld uit hun koker, de E-setta. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf ook modulaire batterijsystemen en mobiele (snel)laadtechnologie voor elektrische voertuigen. Het is onder andere bezig met de ontwikkeling van megawatt-snellaadstations.

elektrische vrachtwagens designwerk
Tijdens een dubbele wereldpremiere lanceerde Designwerk in samenwerking met Friderici Special, Avesco Rent, en Galliker Transport, in oktober 2021 in Zwitserland twee volledig elektrische 40 tons-trekkers met 900 kWh accucapaciteit – de grootste capaciteit die nu beschikbaar is voor de elektrische truckmarkt in Europa. Het batterijpakket maakt energie-intensieve toepassingen mogelijk, zoals in zwaar- en speciaaltransport. De trekker op basis van de Volvo FM zet Galliker in voor de emissievrije levering van nieuwe elektrische personenauto’s aan dealers.© Designwerk

Designwerk Products is een dochteronderneming en sinds 2017 producent van elektrische vrachtwagens. Misschien begint er iets te dagen bij de naam Futuricum, zoals zijn e-trucks tot voor kort heetten. De stille en emissievrije 18 tot 44 tons-vrachtwagens dragen vanaf nu de naam Designwerk, geduid met de initialen DW in de grille. 

Designwerk wil Europa in

Dat we in Nederland nog niet veel van Designwerk hebben gehoord, hangt samen met de aanvankelijke focus van het merk op de Zwitserse markt. De transportsector en subsidieregelingen daar zijn het bedrijf bekend, dus werd gestart met het wegzetten van de elektrische trucks op nationaal niveau. Intussen heeft Designwerk in ruim vijf jaar tijd de meeste elektrisch aangedreven trucks op de weg rijden en hebben klanten er alleen in 2021 al meer dan 1 miljoen kilometer ervaring mee opgedaan.

guinness book of records elektrische vrachtwagen
Designwerk heeft een Guinness Book of World Records-titel op zak. Samen met logistiek dienstverlener DPD Zwitserland en bandenfabrikant Continental is het gelukt om 1.099 kilometer op één batterijlading te rijden. In totaal reed het projectteam in 23 uur 392 rondes op de testbaan van Continental, met een gemiddelde snelheid van 50 km/u. De recordpoging werd uitgevoerd door een elektrische vrachtwagen die al zes maanden in dagelijks gebruik was.© Designwerk

De productiecapaciteit is dan ook opgeschroefd om de producten nu ook verder in Europa uit te rollen. Het merk produceert momenteel honderd voertuigen per jaar en verhoogt dit aantal continu. Door de nieuwe subsidies in verschillende Europese landen neemt de vraag naar elektrische vrachtwagens sterk toe. Behalve in Duitsland, Noorwegen, Frankrijk, Oostenrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk is Designwerk klaar om ook voet aan Nederlandse grond te krijgen.

Nou zet het merendeel van de gevestigde OEM’s ook in op elektrificering van hun truckgamma. En er zijn meerdere nieuwkomers op de markt. Zit Nederland wel te wachten op deze nieuwe speler uit Zwitserland? “Ik durf wel te stellen dat wij de technologieleider van e-trucks zijn”, zegt Jens Bahrmann, keyaccountmanager Noord-Europa bij Designwerk. “De komende jaren zullen verschillende fabrikanten geëlektrificeerde standaardvoertuigen op de markt brengen. Wij bieden juist speciale voertuigen aan, met tevens vier PTO-mogelijkheden, waarvan twee E-PTO’s. Het onderscheid zit in ons individuele batterijconcept met verschillende batterijgrootten tot wel 900 kWh. Onze voertuigen rijden tot 500 kilometer voor klanten in het dagelijkse gebruik. We hebben het onlangs zelf getest met twee klantenvoertuigen, waarvan een van 21 ton en een van 36 ton. Daarbij hebben we een afstand van 460 kilometer afgelegd met een klim van 1.850 meter. Uiteindelijk hadden we nog zo’n 15 procent batterijcapaciteit over.” 

jens bahrmann designwerk
Jens Bahrmann: “Het is nu belangrijk dat de laadinfrastructuur overal goed wordt neergezet.”© Designwerk

Designwerk’s gepatenteerde batterijsysteem heeft een eigen batterijmanagementsysteem dat daar zeer precies meet wat het voertuig verbruikt op verschillende ondergronden en in verschillende situaties. Data wordt verzameld om de batterijcapaciteit voor individuele inzet van klanten aan te passen. Waarin het merk nog meer onderscheidend is? Het produceert de batterijen in eigen huis. 

Maatwerkoplossingen

Het is duidelijk: elektromobiliteit is niet langer toekomst, maar realiteit. “Onze elektrische aandrijflijn is intussen al geschikt voor alle transportsoorten waarbij tot 500 kilometer per dag gereden wordt, al dan niet met tussentijds bijladen met onze laadsnelheid van 350 kW lineair”, vertelt Bahrmann. “Het is nu vooral belangrijk dat er goede laadinfrastructuur komt. Wij bouwen zelf mobiele laadsystemen tot 88 kW en zullen volgend jaar de eerste 2,4 MegaWatt-charger op de markt brengen. Daarin werken wij samen met een Europese partner voor vaste laadpalen.” 

Bahrmann vervolgt: “We willen gewoon dé elektromobiliteitsleider blijven, met in de toekomst grotere batterijcapaciteiten, een grotere actieradius en nog meer speciale voertuigen. Hier kunnen de batterijen die uit de vrachtwagens komen als tweede leven worden ingezet en fungeren als energieopslag.”

elektrische vrachtwagens
De elektrische trucks van Designwerk worden gebouwd met een Volvo FH-, FM- en FMX- chassis als basis. Het logo in de grille en op het stuur zijn vervangen en er zitten andere tellers in, verder is het uiterlijk zoals we dat kennen van Volvo Trucks. Onderhuids is er echter veel anders: batterijpakketten en een versnellingsbak met maar één versnelling drijven de elektromotor(en) aan. De hendel waarmee normaal gesproken de motorrem wordt bediend, fungeert nu als extra rempedaal om energie te kunnen regenereren. En een extra scherm in het interieur geeft het stroomverbruik en de regeneratie weer.© Eline de Vries

Juist omdat de onderneming met circa 140 medewerkers nog relatief klein van omvang is, is er naar eigen zeggen ruimte om te pionieren: te onderzoeken en dingen te proberen. Door de focus op zowel de productie als opbouw van zwaardere elektrische vrachtwagens én de laadinfrastructuur, is het bedrijf in staat maatwerkoplossingen te bieden binnen een breed scala van logistieke sectoren, waaronder recycling, distributie en land- en bosbouw. 

“We hopen natuurlijk zo snel mogelijk onze auto’s op de Nederlandse straten te krijgen. Geïnteresseerde Nederlandse bedrijven nodigen wij daarom graag in Zwitserland uit, om Designwerk te leren kennen en te zien hoe onze trucks gebouwd worden”, besluit Bahrmann.

Techniek voor zwaardere inzet

Door het meerderheidsbelang van Volvo Group in Designwerk, heeft de Zwitserse truckbouwer nu de kennis en technologie in huis voor de elektrificatie van trucks voor zwaardere inzet. Al speculerend zou het natuurlijk kunnen dat de huidige Designwerk-trucks – met een focus op lange afstand en zwaartransport – uiteindelijk Volvo-trucks worden. Het onderhoud aan de elektrische truck van Designwerk wordt immers ook door Volvo Trucks-werkplaatsen uitgevoerd. Maar goed, laat het Zwitserse merk eerst maar eens in Nederland komen rijden. Welk bedrijf wil daarin de eerste zijn?

Over Designwerk Group

2008: Opgericht als denktank voor elektromobiliteit
2010: Ontwikkeling en bouw van mobiele laadsystemen
2015: Ontwikkeling van de eerste volledig elektrische vuilniswagen op basis van de Volvo FM
2017: Oplevering van vier voertuigen voor een project in Zwitserland 
2018: Start productie in kleine series voor elektrische vrachtwagens
2019: Eerste voertuig in gebruik in Duitsland 
2021: Volvo Group neemt 60 procent van de bedrijfsaandelen over, Guinness Book of Records-wereldrecord voor de langste afstand (1.099 kilometer) gereden op één acculading en winnaar Zwitserse Green Business Award 2021