Daardoor hoeven dagelijks 1.000 vrachtwagens minder de weg op, melden demissionair bewindslieden voor infrastructuur minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Tot en met 2040 komt er in totaal € 40 miljoen voor beschikbaar.

Goederenvervoer bundelen

Logistieke bedrijven komen voor de regeling in aanmerking als ze kleine of middelgrote ladingen bundelen en via trein of boot transporteren. Ze kunnen voor maximaal € 500.000 per project vergoed krijgen. Ze moeten een concreet voorstel indienen hoe ze hun vracht naar het spoor of water willen verplaatsen.

Ontlasting wegennet is noodzaak

Volgens Van Nieuwenhuizen is het ontlasten van het wegennet "geen wens maar noodzaak", mede vanwege de grootschalige renovatie van wegen en bruggen de komende jaren. Door deze projecten komt er grotere druk op het wegenstelsel te staan.

Gisteren stelde Nedcargo-directeur Diederik Antvelink tegenover transportlogistiek.nl dat het goed zijn om "iets te gaan doen aan de capaciteit van het containervervoer per spoor. Niet dat dat het containervervoer per schip ooit kan vervangen, maar het kan wel een bijdrage zijn." Antvelink zei dit in verband met de containercrisis die dreigt te ontstaan vanwege de blokkade van het Suezkanaal.