Het Europees Parlement heeft gestemd voor een voorstel waarmee de druk op de lidstaten wordt opgevoerd om te zorgen dat de infrastructuur voor elektrisch laden en het tanken van waterstof op orde komt. Dit voorstel is onderdeel van Fit-for-55-pakket dat de Europese Commissie in juli 2021 presenteerde.

Laadinfrastructuur in de praktijk

Het aangenomen voorstel is een eerste stap. Vervolgens gaan de Europese Commissie, de Europese Raad (lidstaten) en het Europees Parlement om tafel om een akkoord te bereiken en daarmee uiteindelijk het voorstel in praktijk te kunnen brengen. Deze onderhandelingen starten naar verwachting later dit jaar maar zullen waarschijnlijk pas in 2023 zijn afgerond.

Zware voertuigen

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland toont zich positief over het voorstel vanuit het Europees Parlement. De uitrol van laadinfrastructuur in Nederland staat echter nog wel de nodige uitdagingen te wachten in verband met de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnet.

Lees ook: Kamer wil aanpak van laadinfrastructuur elektrische vrachtwagens 

In het voorstel is specifiek aandacht voor laad- en tankinfrastructuur voor zware voertuigen. De Europarlementariërs hebben in hun voorstel de ambitie voor laadvereisten en aantal laadpunten die in 2026 aanwezig moeten zijn opgeschroefd. Ook moeten er tegen 2028 op beveiligde parkeerplaatsen voldoende laadvoorzieningen zijn. Daarnaast worden de doelstellingen voor waterstoflaadstations aangescherpt.

Boetes voor achterblijvers

De Europese Transportcommissie zou ook graag zien dat lidstaten boetes opgelegd krijgen wanneer deze er niet in slagen tijdig aan de doelen uit de voorstellen te voldoen. Naast de laadinfrastructuur wijst de commissie er in haar rapport ook op dat het belangrijk is te werken aan CO2-standaarden voor vrachtwagens die bijdragen aan CO2-reductie. Dat voorstel wordt later dit jaar gepresenteerd door de Europese Commissie. (Bron: TLN)