"Het bevorderen van duurzame innovatie in elektrische transportkoeling is de kern van waar Frigoblock voor staat", zegt Ingo Kaltwasser, chassis OEM manager voor Frigoblock in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. "We hebben nauw samengewerkt met de technische teams van Mercedes-Benz Trucks om de technologie aan te passen en te voldoen aan de precieze energiebehoeften van de nieuwe eActros-vrachtwagen. We zijn er trots op dat we met de industrie een nieuwe stap kunnen zetten in de richting van CO2-neutraal gekoeld transport." 

Koelsysteem Frigoblock communiceert met vrachtwagen

Met behulp van geïntegreerde invertertechnologie zijn elektrische koelunits  van Frigoblock – een merk van Thermo King – ontworpen om rechtstreeks met de batterijaangedreven vrachtwagens te werken waardoor het aantal energieverbruikende componenten wordt geminimaliseerd. Dit zorgt voor optimaal gebruik van de batterijcapaciteit van de eActros en draagt bij aan het maximaliseren van de actieradius van de vrachtwagen.

Om aan de elektrische vereisten van de nieuwe eActros te voldoen, ontwierp Frigoblock een nieuw CAN-Bus-Gateway-systeem voor directe communicatie tussen de vrachtwagen en het koelsysteem. De intelligente regeling beheert efficiënt de energievraag van de unit en gebruikt alleen de minimale energie die nodig is om de ingestelde temperatuur te handhaven. Het opnieuw ontworpen CAN-Gateway-systeem zorgt ook voor extra elektrische veiligheid, waarbij de koelunit onafhankelijk wordt uitgeschakeld in geval van een elektrische noodsituatie. 

"De opnieuw ontworpen CAN-communicatie opent de deur naar verdere ontwikkelingen in duurzame, elektrische transportkoeling", zegt Kaltwasser. "In de toekomst zal de koelunit, met de verbeterde communicatiemogelijkheden en slimme routeplanning, kunnen bijdragen aan het vergroten van de actieradius van het elektrische voertuig en deze duurzame, CO2-neutrale logistieke oplossing voor de koudeketen nog efficiënter maken."

Duurzame, geconditioneerde oplossing voor transport van levensmiddelen

Simon Loos in Nederland en Tevex Logistics in Duitsland zijn de twee logistieke dienstverleners die de eerste volledig electrische en met Frigoblock gekoelde eActros-vrachtwagens aan hun wagenpark hebben toegevoegd voor de distributie van geconditioneerde levensmiddelen. 

Simon Loos en Albert Heijn

De e-truck in het wagenpark van Simon Loos voorziet supermarkten in onder meer Rotterdam, Den Haag en Delft van kruidenierswaren en verse, temperatuurgeregelde levensmiddelen. De door Frigoblock gekoelde eActros zal zeven dagen per week rijden en elke dag tot 300 kilometer afleggen in lokaal CO2-neutrale activiteiten. De accu's worden 's nachts opgeladen in het distributiecentrum van hun klant (Albert Heijn) in Delfgauw. 

Het Duitse Tevex Logistics is van plan om de nieuwe met Frigoblock-unit gekoelde eActros in meerploegendienst te gebruiken. De logistieke dochteronderneming van de Tönnies Group gaat dagelijks haar eigen hoogwaardige voedselproducten vervoeren naar diverse klanten in de wijdere omgeving. Het bedrijf verwacht dat de vrachtwagen tot 600 kilometer per dag zal rijden en zal worden opgeladen bij een laadstation op het terrein van het bedrijf.