De batterijelektrische, 27-tonsbakwagens zullen worden ingezet voor emissievrije, geconditioneerde stadsdistributie voor grote supermarktketens en diverse horecagroothandels. “Het is een belangrijke prestatie voor ons om te zien dat de Frigoblock-technologie onze klanten, zoals Simon Loos, in staat stelt het voortouw te nemen bij het elektrificeren en het minimaliseren van de milieu-impact van transportactiviteiten”, zegt Klaas Kliffen, senior accountmanager en brandmanager Frigoblock bij Thermo King Transportkoeling. “We hebben lang en hard gewerkt om dit mogelijk te maken en kijken ernaar uit om onze klanten te blijven helpen om hun wagenpark duurzamer te maken.” 

Koeling Frigoblock werkt goed samen

Het project volgt op succesvolle tests van de prototypevrachtwagen die sinds 2021 door Simon Loos wordt gebruikt en supermarkten voorziet van droge goederen en verse, temperatuurgevoelige producten. 

“Wij geloven in het concept van elektrisch vervoer. De ervaringen uit de praktijktest hebben ons ervan overtuigd dat dit de juiste weg is en dat we voorop willen lopen in de elektrificatie van logistieke diensten”, zegt Wim Roks, wagenparkbeheerder bij Simon Loos. “Tijdens de intensieve tests reed de vrachtwagen zeven dagen per week, elke dag van 7.00 uur tot 23.00 uur. De Frigoblock-koeling bleek naadloos samen te werken met de vrachtwagen en hield de ingestelde temperaturen efficiënt vast. De batterij van de truck biedt een capaciteit om onder alle weersomstandigheden afstanden van meer dan 250 kilometer af te leggen, terwijl zij ook het Frigoblock-systeem van elektrische energie voorziet. We zijn erg blij met de oplossing, die stille, emissievrije distributie tot realiteit maakt. En daar zijn onze klanten naar op zoek.”

Maximaliseren actieradius

Met behulp van de geïntegreerde invertertechnologie kunnen de Frigoblock FK25i-koelunits rechtstreeks op het accupakket van de vrachtwagen worden aangesloten. De efficiëntie van deze techniek is optimaal, aldus de fabrikant: er bevinden zich geen energieverslindende componenten tussen de accu en de koelmachine. Dit zorgt voor een optimaal gebruik van de batterijcapaciteit van de eActros en draagt bij aan het maximaliseren van de actieradius van de vrachtwagen. 

frigoblock koelt elektrische vrachtwagens simon loos

Om aan de elektrische vereisten van de nieuwe eActros te voldoen, ontwierp Frigoblock een nieuw CAN-Bus-Gateway-systeem voor directe communicatie tussen de vrachtwagen en het koelsysteem. De intelligente regeling beheert efficiënt de energievraag van de unit en gebruikt alleen de minimale energie die nodig is om de ingestelde temperatuur te handhaven.

Win-winsituatie voor Simon Loos

“We gebruiken de FK25i-units al jaren in ons hele wagenpark en profiteren ook van de nauwgezette ondersteuning van Frigoblock en zijn servicepartner Groot RMO”, vertelt Roks. “We hebben praktisch nooit problemen gehad met de prestaties van de units. Daarom zijn we erg blij om te zien dat de Frigoblock-technologie nu wordt gebruikt om de nieuwe, in serie geproduceerde eActros-vrachtwagens te koelen. Het is voor ons een win-winsituatie.”