Sinds begin augustus rijdt 210 Regionale Vervoerscompagnie uit Harskamp met een volledig elektrische vrachtwagen. VDL Groep overhandigde op het landmacht hoofdkwartierin Utrecht de sleutels aan commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Martin Wijnen. Het industriële familiebedrijf werkt sinds een jaar samen met de landmacht aan innovatie en kennisdeling op het gebied van energiemanagement en batterijtechniek. Uit die contacten is de proef met de e-truck voortgekomen, waarmee de operationele haalbaarheid van elektrisch transport binnen Defensie in kaart wordt gebracht. 

“Iedereen is gedreven om dit een kans te geven”, zegt kapitein Erik, de commandant van 210, die trots is dat zijn compagnie het voertuig mag testen. “Het is niet alleen een prachtige auto, maar ook duurzaam. Ik hoop dat dit de eerste stap is naar meer en dat we in de toekomst bij de aanschaf van nieuw materiaal de keuze krijgen om voor een elektrische aandrijving te kiezen.” 

Huisvervoerder Koninklijke Landmacht

De 210 Regionale Vervoerscompagnie is met 120 trekkers en twee keer zoveel getrokken materieel de internationale huisvervoerder en logistieke ondersteuner van Defensie en de Rijksoverheid. De compagnie leidt militairen op tot internationaal chauffeur en werkt intensief samen met transportbedrijven zoals Jan de Rijk om een brug te slaan tussen militaire en civiele partners binnen de transport en logistiek. 

‘Elektrische vrachtwagens kunnen goed bij het werk van een logistieke eenheid passen. Maar dan moet de actieradius wel omhoog’

kapitein Erik, commandant van 210 bij de Koninklijke Landmacht

“Of het nou oorlog is of niet, de dagelijkse bedrijfsvoering gaat altijd door”, zegt Erik. “Wij vervoeren goederen naar zowel oefeningen als gevechtsgebieden, maar worden ook ingezet bij rampen, zoals de overstromingen in Zuid-Limburg afgelopen zomer. Omdat het werk van een logistieke eenheid 24 uur per dag, zeven dagen in de week doorgaat, zouden elektrische vrachtwagens goed bij ons werk passen. Maar dan moet de actieradius wel omhoog.” 

Vaste route voor e-truck

De nieuwe e-truck heeft een actieradius van 200 kilometer en rijdt twee keer per dag van de basis in Harskamp naar het complex in Lettele, zo’n 65 kilometer enkele reis. Voordat de tweede shift begint, wordt hij in een halfuur bijgeladen tot zo’n 80 procent. Volgens kapitein Klaas, commandant Transportdetachement Regio Midden, is er vanwege de actieradius bewust gekozen voor een vaste lijnroute. “We beproeven of we met deze afstand uit de voeten kunnen, maar het is fantastisch dat we nu al merken dat het bereik groter is.” 

koninklijke landmacht test elektrische daf vrachtwagen
De compagnie heeft een eigen laadpaal op het terrein in Harskamp, door VDL verzorgd.

Om de operationele inzetbaarheid in kaart te brengen, houdt een onderhoudscoördinator alle data nauwkeurig bij. “En binnenkort houden we met VDL en MatlogCo (Materieellogistiek Commando, MO) een uithoudingsproef om de daadwerkelijke maximale afstand te meten.”

De compagnie heeft een eigen laadpaal op het terrein in Harskamp, ook door VDL verzorgd. Het plaatsen had nogal wat voeten in de aarde, volgens Klaas. “De laadpaal is pas een paar weken geleden in dienst gesteld. Het was een hele klus om dit geregeld te krijgen. Het Rijksvastgoedbedrijf, het elektriciteitsbedrijf, de beheerder van het complex, allemaal partijen waar we rekening mee moesten houden.” 

Chauffeurstekort 

De Koninklijke Landmacht wil naar eigen zeggen een slimme en technologisch hoogwaardige organisatie zijn, die duurzame effecten realiseert in crisis- en vredestijd. “De e-truck is hier maar één voorbeeld van”, aldus Erik, die ook graag een proef zou willen doen met lzv’s. “Chauffeurs vinden is bijna onmogelijk geworden, ook voor de landmacht. Wanneer je met één trekker twee opleggers kunt vervoeren, levert dat niet alleen een aanzienlijke CO2-besparing op, maar kan dat tegelijkertijd een oplossing zijn voor het chauffeurstekort.”

Lees ook: Werken met een elektrische 50-tonner: ‘Elektrisch vervoer is duurder, maar het kan’

Niet alleen de commandant is blij met de komst van de e-truck naar de kazerne. De chauffeurs waarderen vooral de absolute stilte in de cabine en de enorme trekkracht. Korporaal 1 Raymond is een van de gelukkigen die er mee mag rijden. Tijdens een korte rit demonstreert hij enthousiast dat remmen bijna niet nodig is. “Het elektrische systeem remt uit zichzelf. Wanneer je het gaspedaal loslaat, vertraagt het voertuig vanzelf.” Dat er geen ronkende motoren te horen zijn vindt hij fijn, maar ook enigszins gevaarlijk. “Andere weggebruikers horen je niet aankomen, dat is weleens beangstigend. Gelukkig is de truck voorzien van een dodehoekcamera, waardoor het zicht aan de zijkant beter wordt.”