Van een pilot wil Alex Severs niet spreken. “We zijn gewoon begonnen in Amsterdam”, zegt hij over het project waarvoor wat hem betreft geen einddatum geldt. Met ‘we’ bedoelt Severs de horecagroothandels Bidfood en Sligro, de aanbieder van elektrisch vervoer over water Zoev City, Burgers Carrosserie, ladingdragerfabrikant VebaBox en zijn eigen bedrijf, Seval e Cargo. De gemeente ondersteunt het initiatief met een subsidie op de aanloopkosten. 

“Wij leveren voor dit project twee FlexTemp LEVcombi’s”, vertelt Severs. “Daarmee bevoorraden Bidfood en Sligro elk zestien horecaklanten rond de Amsterdamse Nieuwmarkt. Die voertuigcombinatie mag bestuurd worden door iemand met rijbewijs B en bestaat uit een light electric vehicle en een trailer waarin je gekoelde en bevroren producten en droge kruidenierswaren (DKW, ES) tegelijk kunt vervoeren. De gekoelde en bevroren goederen gaan mee in speciale rolcontainers van VebaBox. Die kunnen met behulp van een accu zelfstandig koelen en vriezen. De DKW-goederen worden in standaardrolcontainers vervoerd. In de trailer van de FlexTemp LEVcombi, die een maximaal laadvermogen van 1.000 kilo heeft, passen tien VebaBoxen en/of rolcontainers in elk denkbare combinatie. Daarnaast kan in de laadbak van de LEV nog 700 kilo aan lading.” 

Twee LEV-combi’s in actie 

Het project is als volgt opgezet: aan het begin van de dag rijden twee FlexTemp LEVcombi’s van de Amsterdamse vestigingen van Bidfood en Sligro, met de bestelling van de eerste twee klanten, naar het Nieuwmarktgebied. Nadat die afgeleverd is, rijden zij niet terug naar het dc, maar naar een kade in de buurt waar een elektrisch vrachtschip van Zoev City inmiddels is aangemeerd. Een elektrische kraan zet de daarmee vervoerde Vebaboxen en rolcontainers op de kade. De chauffeurs rollen die de LEV’s en trailers in om de goederen vervolgens, binnen een straal van 1.000 meter, bij de horeca te bezorgen. Dit gaat zo vijf dagen per week. 

Licht elektrisch vrachtvoertuig 

Met de twee die sinds oktober in Amsterdam rijden, worden nu tien LEV-trailercombinaties van Seval e Cargo en Burgers Carrosserie in verschillende steden voor diverse doeleinden ingezet. De basis van het trekkende gedeelte van de combi wordt gevormd door de Cenntro Metro 500. Dit licht elektrische vrachtvoertuig wordt in onderdelen in de Verenigde Staten geproduceerd. Vier jaar geleden begon automotiveondernemer Alex Servers met het importeren en assembleren daarvan in Nederland. Onder de naam Seval Cenntro 500 heeft hij het voertuig hier in de markt gezet. Met elke gewenste door Burgers Carrosserie gemonteerde opbouw zijn ze te koop en te lease bij het in Nieuwer Ter Aa (vlakbij Breukelen) gevestigde Seval e Cargo. 

alex severs seval e cargo
Alex Severs: “Elk voertuig wordt door de RDW gekeurd aan de hand van de richtlijnen voor N1-bestelwagens.”© Seval e Cargo

“De Seval Cenntro 500 is een 100 procent elektrische bestelauto die voor veel doeleinden wordt ingezet: pakketbezorging, stadsbevoorrading, afvalinzameling”, legt Severs uit. “Daarnaast zetten ook gemeentes en onderhouds-, installatie- en groenbedrijven hem in. Het is een alleskunner die zich met zijn breedte van 1,40 meter goed thuis voelt in de (binnen)stad. Het voertuig heeft actieradius van 240 kilometer. Met een aangekoppelde Wip Trailer (zie verderop in dit artikel, ES) vermindert dit met 40 procent waardoor er een, voor binnenstedelijk gebruik, nog altijd royaal bereik van 130 kilometer overblijft. Omdat ze custommade zijn, wordt elk voertuig door de RDW gekeurd aan de hand van de richtlijnen voor N1-bestelwagens.” 

Pilot Technische Unie 

Samen met Burgers Carrosserie ontwikkelde Severs in 2019 een trailer voor de Seval Cenntro 500: de Seval Wip Trailer, waarbij ‘wip’ het type aanhanger aangeeft. “Dat was voor een klant die vanuit een hub aan de stadsrand een binnenstad ging beleveren. Die trailer heeft een laadruimte van 15 m³ en een laadvermogen van 1.700 kilo. In april 2021 is de Seval Wip Trailer-combinatie ingezet bij een pilot van Technische Unie in Utrecht. Die leverde veel interessante praktijkinformatie op over de efficiëntie van de combinatie. Zo lukte het om met één voertuig zestig bestellingen op één dag te bezorgen – twee keer zoveel als wat Technische Unie met een conventionele 7,5-tonsbakwagens binnenstedelijk in Utrecht bezorgt. Die hogere efficiency zit ’m mede in de toegankelijkheid van de lading waardoor in en uitladen veel gemakkelijker gaat. Sommige stops namen daardoor, in plaats van dertig minuten, maar drie à vier minuten in beslag. Daarnaast kun je de combinatie door zijn geringe breedte dicht bij bezorgadressen parkeren en makkelijk door de binnenstad manoeuvreren. Dit resulteerde in een reductie van de gemiddelde bezorgtijd van twaalf naar zes minuten. Een halvering dus. Bovendien kwam uit de TCO-berekening een kostenverlaging van 42 procent. En daar komt de besparing van het niet meer hoeven inzetten van een tweede vrachtwagen met chauffeur op die routes dan nog bij. Met die mooie rapportcijfers konden we verder de boer op met die combinatie.” 

Het DC 

Dat leidde onder meer tot een bezoek aan de Future Food Logistics Challenge in Amsterdam, een wedstrijd voor duurzame en efficiënte horecalogistiek, waarover Transport & Logistiek eerder dit jaar berichtte. Hier maakte Severs kennis met de mensen van Bidfood, VebaBox en Zoev City. Daaruit volgde de ontwikkeling van de FlexTemp LEVcombi en de levering daarvan aan het project in Amsterdam. 

lev seval cenntro 500
Het licht elektrische vrachtvoertuig Seval Cenntro 500 is sinds vier jaar op de markt. © Seval e Cargo

Voor stadsdistributie waarbij vervoer over water niet mogelijk is, heeft Seval e Cargo met Burgers Carrosserie een ander concept ontwikkeld: Het DC. “Dat staat voor Hub Electric Transport Distribution Center”, legt Severs uit. “Het is een duurzaam, kostenbesparend last mile delivery-concept waarbij de grootst mogelijke aanhanger, zoals de dubbeldeckstrailers van Burgers, als mobile hub fungeert. Vandaaruit worden goederen dan zo compact en klein als kan 100 procent elektrisch in de binnenstad gedistribueerd. Rekenmodellen tonen dat met Het DC kostenbesparingen tussen de 30 en 40 procent mogelijk zijn ten opzichte van het huidige non-duurzame proces. We zijn druk bezig om ook dit concept bij verschillende partijen onder de aandacht te brengen.”