De handzame Linde T14 met een capaciteit van 1,4 ton is vooral bedoeld voor het transport van goederen in de detailhandel en leveringen in steden. De krachtigere modellen Linde T16 en Linde T18 met respectievelijk 1,6 en 1,8 ton capaciteit worden vooral gebruikt voor het laden en lossen bij laaddocks. Het Linde T20-model met een capaciteit van 2,0 ton is ontworpen voor veeleisender taken in de industriële productie. 

Motrac introduceert korter chassis

De meest in het oog springende verandering in het ontwerp is het aanzienlijk kortere chassis van de Linde T14 en T16. Dit is te danken aan het gebruik van een nieuwe, compacte lithium-ionbatterij. De geringere lengte (429 millimeter) maakt de truck wendbaarder en tegelijk lichter, waardoor hij volgens de fabrikant nog beter geschikt is voor het verplaatsen van goederen in smalle gangpaden of op krappe laadplatforms. Met de optioneel verkrijgbare geïntegreerde lader kan tussentijds opladen bij elk stopcontact gebeuren.

Veilig werken

Motrac benoemt ook de veiligheid van de pallettruck. Zo bevindt de bestuurder zicht – dankzij de lange, laag gemonteerde dissel – bij alle laad- en transporthandelingen steeds op veilige afstand van de pallettruck. De snelheid van de truck past zich automatisch aan de stand van de dissel aan. Wanneer de bestuurder de dissel loslaat, brengt de elektromagnetische rem de truck automatisch tot stilstand. Een optionele kruipsnelheidsfunctie geeft extra controle in lastige situaties en de standaardstuurbekrachtiging maakt het gemakkelijker te manoeuvreren.

Lees ook: Nieuw veiligheidssysteem Linde detecteert bewegingen achter de heftruck

Het lage chassis werkt door zijn ontwerp als voetbescherming en voorkomt dat de voeten van de bestuurder onder de truck komen. Daarnaast detecteert de in het chassis geïntegreerde ‘Smart Bumper’ – een rubberen bescherming met sensoren – zelfs licht voetcontact met de truck en schakelt deze dan direct uit.

Elektrische vorkheftrucks

Met laadvermogens van 10, 12, 14, 15, 16 of 18 ton en diverse lastzwaartepunten zijn de Linde E100- tot E180-trucks van een ander kaliber. Deze voorheftrucks zijn volgens de fabrikant bedoeld voor bedrijven die werkzaam zijn in de hout-, staal- en steenindustrie en in de drankensector.

linde elektrische vorkheftruck motrac

“Met de elektrische zware vorkheftruck krijgen onze klanten een truck die zowel ingezet kan worden voor wat lichtere werkzaamheden als voor 24/7 intensief gebruik”, zegt Christopher Reis, productmanager Heavy Trucks bij Linde Material Handling. Bestuurders hebben de keuze tussen loodzuur- en lithium-ionbatterijen. “Het bijzondere is dat de batterijtechnologie op elk moment verwisseld kan worden, zonder de hardware te hoeven veranderen.”