Van een afstand onderscheidt de Scania 25P zich niet van een dieseluitvoering, zeker de directe omgeving van de cabine is helemaal gelijk. Het verschil zit in de grote bakken onder de laadruimte waarin de accupakketten zijn ondergebracht. Wie die bakken over het hoofd ziet, wordt bij het instappen in de cabine en achter het stuur ook niet geattendeerd op de elektrische aandrijving. Alles achter het stuur ademt Scania, en achter het stuur kan het even goed een G- of een R-serie zijn. Nou ja, als je naar beneden kijkt, zie je dat je iets dichter bij de straat bent. Twee tredes hoog, waar een G-cabine drie tredes hoog is. De vloer zit in een P-serie op 120 cm. Pas na het omdraaien van de contactsleutel geeft het digitale dashboard andere informatie dan in een variant met een dieselmotor. Belangrijkste verschil: geen toerenteller, maar een accu-conditiemeter. In ons geval belooft de volledig geladen accu een reikwijdte van 209 km. De distributieronde die demochauffeur Mark in gedachten heeft, is ruim 160 kilometer, dus we moeten probleemloos weer terug kunnen komen op ons vertrekpunt.

Het instrumentenpaneel verraadt duidelijk dat het om een elektrische Scania gaat.

Elektrische systeem

Links en rechts van het chassis en onder de cabine zitten in totaal negen batterijen met een capaciteit van 300 kWh. Zoals we dat gewend zijn, vragen wij de demochauffeur om de cabine even te kantelen, om een blik op de motor te kunnen werpen. Die elektromotor is echter amper terug te vinden; die zit achter het voorste accupakket aan het begin van de cardanas en is bijzonder klein. Toch levert hij 230 kW (310 pk) en een koppel van 1.300 Nm (continu) of 2.200 Nm (piek). Voor de rest is de motorruimte gevuld met elektronica en veel bekabeling. Maar geen peilstokken bijvoorbeeld, want een elektrische aandrijving is zo goed als onderhoudsvrij. 

Snel en stil

Na een wat vochtige start van juni schijnt op onze distributie-dag de zon volop. De temperatuur is nog niet hoog, maar deze heeft zeker geen negatieve invloed op de accuconditie. Vanaf het vertrekpunt in Nijkerk gaan we eerst via binnenwegen over de Veluwe. Provinciale en lokale wegen wisselen elkaar mooi af. Veel gelegenheid om de 25P af en toe fors te laten accelereren, waarbij hij waarschijnlijk een sterkere R-serie het nakijken zal geven. Het forse koppel in de 25 P is immers doorlopend maximaal leverbaar, voor een optimale vermogensopbrengst is een tweetraps geautomatiseerde versnellingsbak aangebracht. Bij ongeveer 30 km/u schakelt de Opticruise over en bij flink accelereren is dat voelbaar. Dat is eigenlijk het enige dat uit de aandrijflijn merkbaar is. Geluid en trillingen ontbreken volkomen, ook bij fors accelereren. Bij het naderen van wat naast-elkaar rijdende fietsers, waarschuwt Mark dat die niet snel opzij zullen gaan: “Let op, ze hebben echt niets in de gaten”. En inderdaad, we rijden even pal achter ze aan, voordat de buitenste fietser argwaan krijgt en omkijkt. Hij gaat snel opzij en kijkt argwanend naar die stille indringer. Er wordt door de fabrikanten gezocht naar een goede attenderingsmogelijkheid, die natuurlijk niet ten koste moet gaan van het stille karakter van de elektrische voertuigen. Ze doorlopend voorzien van een elektrische imitatie van een verbrandingsmotor zou niet effectief zijn. Dat hiervoor nog geen passende oplossing is, bewijst hoe snel de ontwikkeling van de elektrische voertuigen de laatste paar jaar is gegaan. Ook in de cabine is de 25P opvallend stil: bij 80 km/uur kwam de decibelmeter maar net aan 60 dB(A). Opvallend, want feitelijk overheersen nu wind- en bandenlawaai en zou je ook een dieselmotor al niet meer horen. Is het de totale afwezigheid van motortrillingen die de 25P zo stil maken?

 

Onder de cabine ziet het er heel anders uit dan bij een dieselversie; één en al elektriek.

Scania P-serie: licht en energiezuinig

De P-serie is bij Scania het distributievoertuig bij uitstek. Hij is relatief licht en met een wielbasis van 5,70 meter behoorlijk wendbaar. De lage ruit-lijnen zorgen voor een goed zicht rondom en in het rechterportier kan als optie een ‘City Safe Window’ worden gemonteerd. Daarmee krijgt de bestuurder nog beter zich op personen dicht naast de cabine. Natuurlijk op voorwaarde dat er geen bijrijder in de cabine is, want die zou het zicht door deze kleine ruit geheel blokkeren. Een klein nadeel van de optie is, dat de portierruit rechts nu niet meer omlaag kan. Na de lunch was de cabine flink opgewarmd en moest de airconditioning even vol aan de bak. Om energie te besparen moet de AC steeds opnieuw worden ingeschakeld als de chauffeur daar behoefte aan heeft. Er is geen automatische stand waarop het koelsysteem doorlopend (onnodig) actief is. Aan het verspillen van elektrische energie doet de 25P niet.

Reikwijdte 

De accu-conditiemeter houdt de chauffeur doorlopend op de hoogte van de afstand die nog kan worden afgelegd. Enkele jaren geleden zorgde zo’n meter in een bestelauto vaak nog voor onrust, omdat het resterende bereik veel sneller terugliep dan de werkelijk afgelegde afstand. In de 25P was daarvan geen sprake. Weliswaar reden wij zonder lading; de auto zou de volgende dag alweer naar een vervoerder gaan om daar in werkelijke inzet mee te draaien. Dat kan het beeld wat vertekenen. Met lading wordt de acceleratie wat minder vlot, maar de truck hoeft ook minder massa weg te remmen, en dat betekent regenereren van energie. Bij vertrek ’s ochtends beloofde de Scania ons energie voor een blok van 209 km. Bij terugkomst hadden wij volgens de dagteller 165 km afgelegd en nog energie voor 153 km in de accu’s. En dat terwijl wij zeker niet hebben ‘geslenterd’. Een deel van het geheim zit in het goed vooruit kijken. Laat de truck ‘rollen’ waar dat kan. Dat is ook de reden dat Scania de motorrem niet heeft gekoppeld aan het gaspedaal. 

Inzetgebied Scania P-serie

Na de lunch wisselen we van plek en laat Mark zien wat met de elektrische Scania allemaal mogelijk is als het gaat om het behouden van energie, en toch sneller te rijden dan de gastbestuurder. Als de weg een tikkeltje afloopt of de wind in de rug heeft, schakelt Mark bijvoorbeeld de motorrem één tandje in. De truck rolt dan nog steeds mooi door, maar regenereert tegelijk langdurig energie en vergroot zo zijn bereik. Met dergelijke acties laat Mark zien dat ervaring bijdraagt aan een steeds grotere actieradius en dat traag rijden helemaal geen voorwaarde is. Op de snelweg verkleint de 25P zijn reikwijdte ineens heel snel. Dit is duidelijk niet de favoriete werkomgeving van de elektrische truck, die echt is bedoeld voor lokale en regionale distributie. Voor de grotere afstanden introduceerde Scania deze dagen juist batterij-aangedreven versies van de R- en de S-klasse. Met 624 kWh aan batterijcapaciteit zijn deze auto’s bedoeld om grotere afstanden met hogere snelheden af te leggen. Voor het lokale werk is de P-serie de ideale variant. Vlot, stil, comfortabel… Wie zou niet elektrisch willen rijden?