Daar komt bij dat er in de eerste vijf maanden van 2020 bijna geen orders werden geplaatst. Containervervoerders verwachtten dat de wereldhandel verder zou instorten door de pandemie. Chinese fabrikanten, die goed zijn voor 90 procent van de wereldvoorraad, schroefden de productie terug. Door de krapte maken ze er inmiddels veel meer. In september werden 300.000 nieuwe containers geproduceerd en dat aantal steeg naar 440.000 in januari.

Gebruik van zeecontainers

Volgens kenners kan het tekort aan containers en de daaropvolgende opstoppingen in onder meer Amerikaanse havens nog voortduren tot in de tweede helft van 2021. "Er zouden voldoende containers moeten zijn om aan de vraag te voldoen in normale omstandigheden", zegt een analist van maritiem onderzoeksbureau Drewry uit Londen. "Het probleem is dat het gebruik van containers door alle vertragingen langer is geworden. Dat betekent dat het langer duurt om ze door te geven aan de volgende klant."

Transport duurder dan goederen

Ook Nederlandse bedrijven ervaren problemen met de containerlijnvaart en de prijzen zijn drie tot zeven keer hoger dan normaal, afhankelijk van de handelsroute. "De tarieven zijn in sommige gevallen zo hoog dat het transport duurder is dan de goederen die worden vervoerd", meldt evofenedex. De ondernemersvereniging noemt de informatievoorziening en dienstverlening vanuit de containerlijnvaartrederijen beroerd. "Ondernemers hebben bij vertraging of additionele kosten geen poot om op te staan." Volgens evofenedex schaadt dit het vertrouwen van ondernemers in een goed werkende zeevaartmarkt en wordt het herstel van de coronacrisis hierdoor tegengewerkt.