Begin april presenteerde Jost, onder meer bekend van de koppelschotels en trailerpoten een automatisch koppelingssysteem voor trekkers en opleggers. Het systeem, KKS, neemt een chauffeur nogal wat werk uit handen en bestaat uit een aangepaste koppelschotel, elektrische trailerpoten, automatische koppelingen voor elektrische en pneumatische leidingen, een LubeTronic automatisch smeersysteem en afstandsbediening en diverse soorten sensoren. Behalve dat het KKS-systeem de chauffeur veel werk uit handen neemt, is het ook een bijdrage aan de veiligheid van de chauffeur. Jost wijst erop dat volgens Duitse ongevallencijfers vrachtwagenchauffeurs nogal eens een val maken terwijl ze in- of uit hun cabine klimmen tijdens het omkoppelen van een trailer.

Automatisch koppelingssysteem scheelt werk

Met het KKS-systeem hoeft de chauffeur niet meer uit de cabine te klimmen, de trailerpoten naar beneden te draaien, achter de cabine te klimmen om lucht- en elektrische leidingen los te koppelen en voor het afkoppelen de koppelschotel open te trekken. In plaats daarvan worden de elektrische trailerpoten van de Modul E-Drive automatisch geactiveerd met een druk op de knop en wordt de koppelschotel op afstand ontgrendeld. Ook hoeven de kabels voor lucht, elektra en ABS/EBS niet langer handmatig te worden losgemaakt: de KKS-connector op de koppelschotel en oplegger maakt alle noodzakelijke elektrische en pneumatische verbindingen los tussen de vrachtwagen en oplegger. 

automatisch koppelingssysteem truck en trailer

Voor het koppelingsproces heft de bestuurder het chassis van het voertuig op om de koppelingsplaat van de koppelschotel in contact te brengen met de steunplaat van de trailer. De steunplaatsensor geeft aan dat het systeem contact maakt. Zodra deze informatie op de KKS-afstandsbediening wordt weergegeven, wordt de truck achteruitgereden totdat de kingpin stevig in het slot van de opleggerkoppeling is vergrendeld en het mechanisme sluit. De positie van de fuseepen en de juiste vergrendeling van de opleggerkoppeling worden ook bewaakt door sensoren en weergegeven aan de bestuurder op de KKS-afstandsbediening. Samen met de mechanische verbinding via de kingpin verbindt de KKS-connector ook automatisch de lucht, elektriciteit, ABS en EBS.

Tijd- en veiligheidswinst

Het gebruik van een KKS kan de tijd die nodig is om een trailer te verwisselen met de helft verkorten, heeft Jost berekend. Het systeem is daarmee met name geschikt voor transportbedrijven die vaak koppelingsprocessen uitvoeren en korte afstanden afleggen, zoals bij transport ter plaatse, omdat de tijdwinst hier financieel echt de moeite waard is. Een ander aspect waar Jost op wijst is transport waarbij veiligheid een sleutelrol speelt, zoals gevaarlijke stoffen. De sensorbewaking van de koppelingen garandeert een hoge mate van beveiliging tegen aanhangerverliezen en foutieve koppeling. Zo worden de Modul E-Drive trailerpoten altijd automatisch volledig ingetrokken. Om te profiteren van deze voordelen moeten zowel trekker als oplegger voorzien zijn van het KKS-systeem. Bedrijven die met hun eigen trekker-opleggercombinaties rijden zouden deze investering kunnen doen. Voor hen geldt echter de vraag of zij zo vaak wisselen tussen trekker en trailer dat de investering in een dergelijk geautomatiseerd koppelingssysteem lonend is.

automatisch koppelingssysteem vrachtwagen en oplegger