Onderwerp van de hele berekening is de inzet van de Eckstreme-trailer: een 13,60 meter lange trailer met een lage vloer en twee laaddekken. Daarmee biedt deze trailer ruim 60 procent meer volume dan een standaardoplegger. Vaak worden de dubbeldekkers ook gebruikt om rolcontainers te vervoeren. Afhankelijk van de uitvoering biedt een dubbeldekker ruimte aan maximaal 89 rolcontainers. De voordelen komen het meest tot uiting bij lichte, niet-stapelbare ladingen zoals pakketten. Daarom zetten verschillende postgroepen dubbeldekkers in; DHL was een van de eerste klanten voor de Eckstreme. 

Voordelen Eckstreme-trailer

Ton Bertens, hoofd van R&D bij Van Eck, rekent enkele voordelen van de trailer nog even voor, zoals ze ook in de digitale calculator worden meegenomen. “Twee dubbeldeks trekker-opleggercombinaties vervangen drie standaard trekker-opleggercombinaties. Er is dus een chauffeur en een combinatie minder nodig, de benodigde verkeersruimte is een derde minder, en de totale eigendomskosten (TCO) kunnen tot 30 procent worden verlaagd. Bovendien is de milieubalans beduidend beter: de CO2-uitstoot wordt met zo'n 40 procent verminderd.” 

fabriek van eck Eckstreme-trailer
Thuishaven voor de productie van Van Eck is het Gelderse Beesd.

In de digitale berekening worden allerlei parameters meegenomen, waaronder de aanschafprijs van de oplegger, rente, looptijd in jaren, brandstofprijs, chauffeurslonen, kilometrages, tolkosten, verzekeringskosten, bandenkosten en afschrijvingen. Van Eck zegt duidelijk de financiële besparing aan te tonen, maar ook de reductie op CO2-uitstoot – en dat is tegenwoordig ook een sleutelwoord.

Kenmerken dubbeldekstrailer

De Eckstreme is ontworpen voor het efficiënte vervoer van lichte, niet stapelbare ladingen. Dankzij de lage vloer zijn twee dekken met elk 1.800 millimeter laadhoogte mogelijk. Hierop kunnen tot 54 pallets worden vervoerd, waarvan twintig op het benedendek en 34 op het bovendek. Dat geldt voor de basisvariant maar ook voor de geïsoleerde uitvoering. Van Eck wijst erop dat de Eckstreme in veel verschillende uitvoeringen kan worden geleverd. Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten liftsystemen en een hydraulisch verstelbare tussenvloer leverbaar. Die verstelbare tussenvloer is ontwikkeld voor klanten die lading van verschillende hoogtes verplaatsen en kan tot 600 millimeter op en neer worden bewogen. Ook andere vloervarianten zijn mogelijk. Kenmerkend zijn de Van Eck-rollenbedden die de fabrikant ontwikkelde in samenwerking met Lufthansa. Die rollenbedden zijn volledig geïntegreerd in het chassis en vergroten het laadvolume.

Optimale bescherming

Van Eck ontwikkelde verder een tunneldeursysteem waarmee de geconditioneerde lading optimaal kan worden beschermd tegen weersinvloeden. Een combinatie van deur, kleppen en zeilen houdt de temperatuur op het onder- en bovendek in stand bij geopende achterdeuren. De bediening van alle systemen kan draadloos of juist bedraad. De luchtvering is ook vanuit de vrachtwagen te bedienen. Een laatste bijzonderheid is het Optiturn-systeem, dat het nemen van een krappe bocht detecteert en dan automatisch de achteras ontlast door hem te liften. Daarmee wordt de wielbasis verkort en de draaicirkel tot 0,5 meter verkleind. De totale kosten en besparingsmogelijkheden van deze veelzijdige trailer worden met de Van Eck Calculator gedetailleerd doorberekend.

Lees ook: Linktrailers Van Eck helpen Van Heezik in duurzame doelstellingen