De trend in windturbines is dat deze steeds grotere afmetingen krijgen. Zo worden vleugels alsmaar langer en krijgen torendelen een grotere diameter. Als gevolg daarvan zijn de basismasten van deze turbines breder geworden, van ongeveer 4,5 meter enkele jaren geleden tot meer dan 6 meter vandaag de dag. 

Mega Wind Trailer ook voor grote torendelen

Met de MWT-XL richt Nooteboom zich vooral op het vervoer van torendelen met grote diameter voor onshorewindparken. Windturbines van de nieuwste generatie kunnen hiermee worden getransporteerd. De nieuwe MWT-XL is flexibel inzetbaar omdat de trailer geschikt is voor torendelen met verschillende diameters tot aan de grootste torendelen met een diameter van circa 6.300 millimeter. 

Ter Linden Transport heeft een MWT-XL-trailer in gebruik genomen voor het vervoer van windmolens.

De grotere diameters van de torendelen stellen andere eisen aan de gekozen transportoplossing. Zo is het zwaartepunt van de lading tijdens het transport veel hoger komen te liggen. Een grotere stabiliteit is daarom noodzakelijk om de torendelen, met een gewicht tot 100 ton, veilig over de weg te kunnen vervoeren – zelfs bij hogere snelheden tot 80 km/u. 

Lees ook: Wido vervoert tiny houses. ‘Dit transport doe je niet met een gemiddelde dieplader’

Trailer met luchtgeveerde naloopdolly

De grootste verandering is doorgevoerd bij de luchtgeveerde naloopdolly. Zo is de breedte van de 7-assige naloopdolly aangepast naar 2.840 millimeter. Daarnaast is de molenbesturing van de naloopdolly aangepast en is de bediening nog gebruikersvriendelijker geworden. De nieuwe besturing, die gebaseerd is op het besturingsprincipe van de Nooteboom Ballasttrailer met counter steering, draagt eveneens bij aan een hogere stabiliteit, betrouwbaarheid en bedieningsgemak. Tevens is de rechtuitstabilisatie op de besturing van de Mega Wind Trailer XL verhoogd door het plaatsen van een extra luchtbalg.