De wagons van Trens kunnen allerlei soorten vracht vervoeren. Dankzij de meesturende wagonwielen kan Trens zeer scherpe bochten maken en tot diep in de stad komen. De breedte van 1,85 meter en de lage vloerpositie maakt snel laden/lossen mogelijk zonder straten te blokkeren. 

Trens wil stad ontlasten

Nu steden overschakelen op emissievrij vervoer ziet Trens ruimte voor compacte, elektrische voertuigen die de stad ontlasten, zowel in ruimte- als energiegebruik. Trens combineert de wendbaarheid van een bestelbus met het volume van een vrachtwagen en biedt daarmee een slim alternatief voor nieuwe, zware e-trucks. Voor deze zonnetrein is ook geen vrachtwagenrijbewijs vereist. 

Het accupakket van de Trens Solar City Train biedt een actieradius van maximaal 200 kilometer. Daarnaast is het mogelijk om de daken van de locomotief en wagons te voorzien van hoogrendementszonnecellen die een extra ‘solar range’ bieden van 8 kilometer per zonuur. De muisstille Trens is hiermee de eerste zonnetrein voor stadsdistributie. Het hele ontwerp maakt volgens de ontwerpers gebruik van bewezen technologie, waarmee het voertuig betrouwbaar en robuust is, ook bij langdurig intensief gebruik. 

Vervanging van vrachtwagen of bestelbus

De Trens-locomotief is een 4WD-voertuig met een 25 kW-motor in ieder wiel, goed voor een maximumkoppel van 10.000 Nm. Hiermee kan Trens vrachten tot 11 ton trekken, zelfs op hellingen van 20 procent. Met een laadvolume van maximaal 41 m3 of twintig rolcontainers vervangt Trens bij iedere rit drie bestelbussen of één vrachtwagen. De wegbelasting is beperkt tot maximaal 1.125 kilo per wiel. Trens kan daarmee zware (elektrische) vrachtwagens vervangen op kwetsbare kades en bruggen. 

trens solar city train

De wagonsamenstelling kan iedere rit wisselen, afhankelijk van de behoeften. De flexibele opzet van Trens biedt variatiemogelijkheden: met twee lange of drie kortere wagons (totaallengte maximaal 18 meter), gekoeld of ongekoeld, in pallets of in tanks. De wagons zijn onderweg ook los te koppelen om als minidistributiecentrum te dienen. 

Veilig vervoer 

Voor het stadsverkeer vormt de ‘trein’ een veilige verschijning op straat. De locomotief en wagons zijn volledig RDW-goedgekeurd voor gebruik op openbare wegen, op basis van Europese regelgeving. Met een goede zichtbaarheid, beperkte snelheid (maximaal 50 km/u), een lage wegpositie en ruim zicht voor de chauffeur met meerdere hulpcamera’s. Dankzij het compacte formaat – 1,85 meter breed en 2,50 meter hoog – voorkomt Trens het blokkeren van straten. Laden en lossen gebeurt zijwaarts op lage hoogte in plaats van de hoge ijzeren laadkleppen aan de achterzijde van conventionele vrachtwagens. 

Sligro Food Group

Innovaties vragen altijd om ambitieuze koplopers. Sligro Food Group rijdt als launching customer met de eerste Trens door ‘s-Hertogenbosch, onderdeel van het programma ‘Bossche Green Deal: Zero Emissie Stadslogistiek’. Het gaat hierbij om gekoelde levering van voeding en dranken aan winkels en horeca. De oude binnenstad van ‘s- Hertogenbosch met de vele nauwe straatjes is hiervoor een ideale proeftuin. 

Lees ook: Is elektrisch rijden de oplossing? Dat zal moeten blijken

“Er zijn ambitieuze innovaties nodig om onze doelstelling voor CO2-reductie in 2030 te realiseren”, zegt Yvonne Poels, manager transport Sligro Food Group. “De samen met Trens ontwikkelde Sligro Wegtrein is zo’n ambitieuze innovatie: een volledig nieuw elektrisch voertuig, in detail afgestemd op ons logistieke model en toekomstige regelgeving voor duurzame stadsdistributie.” 

Nieuwe investeerders 

Om zijn ambitie te kunnen versnellen is Trens Solar City Train een samenwerking aangegaan met Bloomit Ventures, MPPD en Karhod. Bloomit is een actieve investeerder in light electric vehicles die de transitie naar duurzame stadsmobiliteit wil versnellen. In de komende periode wordt er intensief samengewerkt om de bedrijfsstrategie waaronder marketing, voertuig, organisatie, financiën en financiering te optimaliseren. 

trens solar city train sligro