Nieuwe remfunctie en noodstop Mercedes-Benz moeten ongevallen voorkomen

Mercedes-Benz Trucks maakt sinds 1972 gebruik van ongevalstudies voor het verbeteren van zijn vrachtwagens. Terwijl in het begin de aandacht vooral ging naar passieve veiligheidssystemen, zoals de cabinestructuur en de gordelsystemen, werd die focus in de loop der jaren – en in het licht van de technologische ontwikkeling van de voertuigen – uitgebreid naar actieve veiligheidssystemen en geïntegreerde systemen, waarvan Active Sideguard Assist en Active Drive Assist twee voorbeelden zijn. 

Mercedes-Benz remt automatisch

Active Sideguard Assist (ASGA), verkrijgbaar sinds 2016, waarschuwt de chauffeur voor voetgangers of fietsers in de dode hoek. De vrachtwagenfabrikant kondigt nu aan het systeem met een nieuwe functie te hebben uitgerust: de automatische remfunctie. Bij snelheden tot 20 km/u kan het zelf afremmen tot stilstand wanneer de chauffeur niet reageert op waarschuwingen die ASGA geeft. Aan de hand van de stuurhoek wordt de remmanoeuvre bepaald om zo ongevallen te voorkomen. 

mercedes-benz
De nieuwste generatie Active Sideguard Assist remt automatisch indien nodig.

Voetgangers en fietsers zijn zich vaak niet bewust van het feit dat een vrachtwagenchauffeur ze in bepaalde situaties niet kan zien. Bovendien trekken trucks met een lange wielbasis of aanhangwagen vaak op een manier op die andere verkeersdeelnemers niet altijd begrijpen: voordat ze afslaan, rijden ze eerst rechtdoor zodat de oplegger of aanhangwagen voldoende plaats heeft om mee te draaien op het kruispunt. Daardoor hebben overstekende fietsers en voetgangers aan de passagierszijde vaak niet in de gaten dat de vrachtwagen gaat afslaan en gaan ze ervan uit dat hij rechtdoor rijdt. 

In zulke situaties helpt Active Sideguard Assist. Mercedes-Benz Trucks hoopt met deze remfunctie het aantal dodehoekongevallen terug te dringen. De nieuwe ASGA is vanaf juni dit jaar verkrijgbaar op de meeste Actros- en Arocs-modellen.

Automatische noodstop 

Met Active Drive Assist (ADA), verkrijgbaar sinds 2018, kan een Mercedes-Benz-vrachtwagen deels zelf rijden. Het meet de afstand tot voorliggers en rijstrookmarkeringen en remt, versnelt en stuurt indien nodig. Wanneer de chauffeur te dicht op een voorganger rijdt en ADA geactiveerd is, remt de truck automatisch af tot de voorgeprogrammeerde minimumafstand. Ook wordt automatisch weer naar de voorgeprogrammeerde snelheid opgetrokken, zodra dit mogelijk is. 

Vanaf juni is ook van dit veiligheidssysteem de nieuwste generatie af fabriek verkrijgbaar. ADA 2 kan nu ook een noodstop uitvoeren wanneer het merkt dat de chauffeur langere tijd niet actief betrokken is bij het rijproces, bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen. Eerst maant ​​het systeem de chauffeur om de handen op het stuur te plaatsen. Als de chauffeur na herhaalde waarschuwingen niet binnen 60 seconden reageert door bijvoorbeeld te remmen, te sturen, te versnellen of toetsen op het stuur te bedienen, wordt de truck tot stilstand gebracht en het achteropkomend verkeer gewaarschuwd met de noodknipperlichten.

mercedes-benz truck remassisentie
De door Active Drive Assist uitgevoerde noodstop kan indien gewenst door de chauffeur worden onderbroken.

De chauffeur kan de noodstop op elk moment annuleren door het gaspedaal in te trappen. Wanneer de truck stilstaat, wordt de elektronische parkeerrem automatisch ingeschakeld en de deuren ontgrendeld, zodat hulpverleners de chauffeur kunnen bereiken mocht dat nodig zijn.

Minder kans op ongeval  

Voor alle assistentiesystemen van Mercedes-Benz Trucks geldt: ze zijn op zo’n manier ontwikkeld dat ze de chauffeur binnen de systeemgrenzen zo goed mogelijk ondersteunen, waarbij de chauffeur altijd eindverantwoordelijk blijft voor de veiligheid van zichzelf en die van medeweggebruikers, wat ook wettelijk verplicht is.

Dat assistentiesystemen, die actief ondersteuning bieden in kritieke situaties die het systeem zelf herkent, een positief effect hebben op de verkeersveiligheid, werd onder meer aangetoond tijdens een grootschalige test met meer dan 1.000 voertuigen in Duitsland. Hierbij werd aangetoond dat vrachtwagens uitgerust met rijassistentiesystemen 34 procent minder kans op een ongeval hebben dan voertuigen van hetzelfde type zonder die systemen.

Active Brake Assist 

De automatische remingreep van Active Sideguard Assist en de automatische noodstop van Active Drive Assist 2 zijn niet te verwarren met de noodremfunctie van Active Brake Assist 5, dat sinds januari 2020 tot de standaarduitrusting van de Actros en Arocs behoort en werkt met radartechnologie en camerasystemen.  

Het assistentiesysteem Active Brake Assist is inmiddels vijftien jaar verkrijgbaar en wordt elke versie beter. De vijfde generatie kan nu ook voetgangers herkennen, zelfs als ze stilstaan, en de truck gedeeltelijk afremmen en tot een rijsnelheid van 50 km/u ook volledig tot stilstand brengen om ongevallen te voorkomen. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Mirjam van Valen-Oskam