Continental introduceert nieuwe bandenserie voor regionaal transport

De transport- en logistieksector maakt de laatste jaren een ongekende bloei door en staat voor veel uitdagingen. Het veranderende consumptiegedrag en de snelle opmars van online winkelen, hebben de transportsector tot de grootste tak van de Europese logistieke sector gemaakt. Tegelijkertijd is er de noodzaak om in te zetten op duurzame oplossingen voor de toekomst.

Uitdagingen regionaal transport

Vooral het regionaal transport groeit. De voertuigen die daarbij betrokken zijn, moeten vaak remmen en weer optrekken, manoeuvreren in nauwe straten en kunnen te maken krijgen met sterk variërende vrachten en wegdekken. Het stelt alle voertuigcomponenten op de proef. Banden spelen daarbij een cruciale rol; ze zijn immers de enige en directe contactpunten met de weg. 

Continental Hybrid-bandengamma 

Op het Zuid-Spaanse Circuito Monteblanco maken wij kennis met het nieuwe Hybrid-bandengamma van Continental voor de veeleisende regionale inzet. De uitrol van de vijfde generatie vrachtwagenbanden start met de Conti Hybrid HS5 voor de stuuras in maat 315/70 R 22,5 en 385/55 R 22,5 en de Conti Hybrid HD5 voor de aandrijfas in maat 315/70 R 22,5, beide geschikt voor gecombineerd gebruik op regionale en snelwegen. 

Om te laten zien hoe het nieuwe bandengamma reageert op scherpe stuurbewegingen, acute remacties en acceleraties, krijgen we een uitgebreide demonstratie te zien van bestelauto’s en trucks op het circuit. Bekijk de korte impressie hieronder.

© CONTINENTAL, ELINE DE VRIES

De nieuw ontwikkelde loopvlakstructuur van de Conti Hybrid HD5, voor montage op de aandrijfas, beschermt het loopvlak en het karkas tegen schades van buitenaf. Middengroeven met holtes die na verloop van tijd groter worden en speciale steenlossers voorkomen dat stenen in de band vast komen te zitten. 

De rubbercompounds zijn doorontwikkeld om aan de eisen van regionaal transport te voldoen. Ook is de rolweerstand geoptimaliseerd, wat een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Zowel de HS5 voor de stuuras als de HD5 voor de aandrijfas hebben een loopvlak met nieuwe 3D-matrixlamellen over de volledige breedte. Dit zorgt voor verbeterde prestaties in alle weersomstandigheden, ook met beperkte profieldieptes.

De 0°-bandgordel van de Conti Hybrid HS5 in maat 315/70 R22,5 geeft onder andere extra stabiliteit, een uniform slijtagepatroon en een optimale loopvlakvernieuwing voor de stuuras. Een lange stalen gordel loopt over het radiale karkas in de rijrichting. Door deze constructie optimaliseert de drukverdeling in het contactoppervlak. Het vermindert ook de spanning op de randen van de gordel, wat de levensduur van de band en de mogelijkheid tot loopvlakvernieuwing verhoogt. 

Verhoogd kilometerrendement en langere levensduur

Continental vertelt dat banden goed zijn voor 5 procent van de bedrijfskosten en 53 procent van de kosten van een wagenpark beïnvloeden. En door andere rijkarakteristieken hebben banden van elektrische trucks het daarbij nog extra te verduren, onder andere door de directe transmissie, een hoger koppel en recuperatie bij one pedal driving. 

conti hybrid hs 5 continental vrachtwagen
Continental lanceert een nieuwe, vijfde generatie vrachtwagenbanden. Een geoptimaliseerd loopvlakontwerp en rubbersamenstelling moet zorgen voor een hoger kilometerrendement, met oog voor duurzaamheid en robuustheid bij gemengd regionaal gebruik.

Het nieuwe Conti Hybrid Generation 5-gamma kent een kilometerrendement dat tot 20 procent hoger ligt dan bij de vorige generatie, zegt Hinnerk Kaiser, hoofd Productontwikkeling Bus- en Truckbanden bij Continental. “Dat draagt bij aan een langere levensduur van de banden en aan een hoge efficiëntie voor het wagenpark, en dus aan een duurzamer wagenparkbeheer.” 

Voorspellend onderhoud en datagestuurde bandendiagnose 

Om in de huidige competitieve markt als logistieke onderneming succesvol te zijn, is goed wagenparkbeheer essentieel. Alle Continental-banden zijn af fabriek leverbaar met een bandensensor. Die kan verbonden worden met digitale oplossingen, zoals het vernieuwde bandenbeheersysteem ContiConnect 2.0. 

ContiConnect is te gebruiken via een speciale Driver App, On-Site App en webportaal. Transportbedrijven kunnen daarmee hun banden continu monitoren en proactief onderhoudswerkzaamheden en werkplaatsbezoeken plannen. “Aangezien ContiConnect beter bandenonderhoud mogelijk maakt, kunnen wagenparken brandstof besparen”, vertelt Ralf Benack, hoofd Fleet Solutions EMEA bij Continental. “Dit leidt tot lagere kosten en vermindering van de CO2-uitstoot. Daarnaast neemt de kans op ongeplande stilstand door bandenpech sterk af.” 

Dit wagenparkbeheersysteem omvat een standaardpakket voor bandendruk- en temperatuurmeting. Een versie die aanvullende gegevens kan vastleggen, zoals profieldiepte, de staat van de band en resterende kilometers, is in ontwikkeling. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Eline de Vries