Rij-impressie: Griekse luchten doorsnijden

De locatie van de Volvo rij-impressie is dan ook in het Griekse Thessaloniki, van waaruit we een rit van in totaal ruim driehonderd kilometer rijden, deels langs de kust. De route gaat naar Kavala, en daarna weer terug naar Thessaloniki. Om iedereen met alle nieuwe types van Volvo kennis te laten maken, zijn er verschillende stops ingericht waar we kunnen wisselen van voertuig. Volvo heeft maar liefst 12 combinaties meegenomen naar Griekenland, uiteenlopend van de vernieuwde FM 500, de FH Aero 460, de FH Earo electric en het topmodel, de FH16 780. Wij rijden als eerste met de FH Aero electric.

De elektrische FH mag dan technisch onveranderd zijn, met het nieuwe Aero-neusje en het Volvo camerasysteem ziet hij er bijzonder fraai en nieuw uit. Van de, e-as, die op de IAA in 2022 is gepresenteerd, is nog geen sprake bij dit model.  Mogelijk wordt die tijdens de komende IAA onthuld onder de FH electric. Die e-as zou de plaatsing van meer accu’s mogelijk moeten maken, waarmee de actieradius toe zou nemen. .

De accu’s hebben een inhoud van 540 kW, wat volgens Volvo goed zou moeten zijn voor een bereik tot 350 kilometer. Dat lijkt wat optimistisch, gezien de ervaringen in de praktijk tot nu toe. Veiligheidshalve heeft Volvo ‘chargetrailers’ meegenomen, met daarin een diesel ggregaat en een laadpaal om de elektrische trucks op te laden.

Het rijden met de elektrische FH Aero, want daar waren we tenslotte voor gekomen, is uiterst comfortabel en stil. De I-Shift-transmissie doet zijn werk nauwelijks merkbaar en het blijft heerlijk stil in de cabine. Opvallend is wel dat de 666 pk-sterke elektrische truck minder snel optrekt dan je zou verwachten. Waarschijnlijk wordt het vermogen beperkt bij lage snelheden om misbruik en een te hoog verbruik tegen te gaan. Dat wil echter niet zeggen dat de truck traag is. Hij kan zeker de vergelijking aan met de 500 pk Volvo’s op dezelfde route.

Achter het stuur van de FH Aero 460

Vernieuwde FM

Tot onze verrassing had Volvo ook de FM 500 meegenomen naar Griekenland, en wel in een nieuwe uitvoering. Net als bij de FH-modellen werd het kunststof deel boven de voorruit, met daarin de lichtbak, onderhanden genomen. Verder werd de grille voorzien van het nieuwe, grotere Volvologo en is ook de FM nu leverbaar met het Volvo camerasysteem in plaats van spiegels.

Opmerkelijk daarbij is dat er ondanks de vele camera’s ook nog spiegels gemonteerd zijn, namelijk voor de voorruit en de trotoirspiegel. DAF en MAN bewijzen dat dit echt niet meer hoeft, maar Volvo heeft deze keuze gemaakt. Desondanks is er een dode-hoekcamera, die aanfloept als de richtingaanwijzer naar rechts wordt ingeschakeld. Dubbele veiligheid dus.

Gezegd moet worden dat Volvo, van alle camerasystemen die op de markt zijn, het helderste beeld heeft. De fabrikant gebruikt aan weerszijden twee camera’s en heeft bovendien infraroodcamera’s voor beter nachtzicht. Met geavanceerde mogelijkheden zoals ‘panning’ waarbij de spiegels de trailer volgen en een elektrische inklapfunctie voor in de wasstraat of op de ferry of trein, heeft Volvo het goed voor elkaar.

Als krachtbron staat de D13K-motor onder de FM-cabine in de 500 pk-uitvoering. Dat is niet de Turbo Compound-motor zoals in de FH, omdat dit niet past onder de compacte en laag gebouwde cabine. Met die cabine is dit een typische truck voor zware distributie, waarin in- en uitstappen eenvoudig is. In de FM zijn de hier en daar slechte Griekse wegen wat beter merkbaar dan in de hogere FH-modellen. Dat zal te maken hebben met de cabinevering.

Lees ook: Nieuwe Volvo FH Aero nog energiezuiniger

FH 460 Aero

De Volvo FH Aero 460 met zijn D13K Turbo Compound-motor is, net als de andere trucks, voorzien van alle opties uit de lijst. Zowel de deurpanelen als het dashboard zijn met leer bekleed en dat geeft meteen een fraaie, luxe uitstraling. Standaard is dat echter niet.

Verder heeft de truck de Globetrotter XL-cabine. Helaas had Volvo geen XXL-cabines meegenomen naar Griekenland. Die, 25 cm langere uitvoering biedt plaats aan een breder bed. Sinds Volvo het Aero-front in het programma heeft, is die uitvoering ook legaal te rijden met een 13,60-oplegger. Dat komt doordat het nieuwe, langere front voldoet aan de nieuwste Europese richtlijn voor veiligheid en stroomlijn. Tijdens het vragenuurtje geeft Volvo aan dat die extra lange cabine een relatief dure optie is. Dat is het gevolg van het feit dat de verlenging geen deel uitmaakt van de serieproductie.

Maar terug naar de FH Aero 460 met zijn Turbo Compound-motor. Luchtweerstand vormt een derde van de factoren die brandstof nemen bij een truck. De nieuwe, aerodynamische ‘neus’ van de Aero bespaart daardoor tot maar liefst 5% brandstof, volgens Volvo. Daar bovenop komt het verbruikvoordeel van de Turbo Compound-techniek, waarbij restenergie als het ware wordt gerecycled. Tijdens onze rit in Griekenland hebben we geen verbruik kunnen meten, maar op de testroute was de FH met Turbo Compound al flink zuiniger dan voorheen. We kijken dan ook uit naar de eerste test met de Aero-uitvoering op onze testroute.

Koppelbaas

Na de elektrische FH, de Volvo FM en de FH Aero 460 is het nu de beurt aan het topmodel van Volvo, de sterkste truck op de Europese markt, de FH16 met 780 pk. Met een koppel van 3800 Nm is dit de onbetwiste ‘koppelbaas’. Volvo heeft de 16 liter-motor een liter groter gemaakt en heeft in dit segment afscheid genomen van de dubbele turbo. Dat betekent meer vermogen en koppel, een lager brandstofverbruik en een gewichtsverlies van 70 kilo.

Bovendien zorgt de enkelvoudige turbo voor meer respons van de motor, iets wat onmiddellijk duidelijk wordt als we wegrijden. Zes combinaties die voor ons vertrokken worden binnen minuten ingehaald op de Griekse hellingen. Het rijden met zoveel vermogen met slechts 40 ton is een waar genot en een pure luxe. Eigenlijk is deze 780 pk-sterke truck bedoeld voor de echt zware inzet, zoals voor de Super Eco Combinaties in Scandinavië met gewichten tot boven de 74 ton. Voor ons vormt de FH16 780 een prachtige afsluiting van een mooie kennismaking met de Aero-generatie van Volvo onder de Griekse zon.

Tekst: Iep van der Meer

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie