De Nieuwe Generatie DAF-distributietrucks, waarvan de veldtest nu is gestart, maken gebruik van hetzelfde platform als de bekroonde Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺ voor het transport over de lange afstand; het zijn eerste bedrijfsvoertuigen die zijn ontwikkeld met het oog op de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van gewichten en afmetingen. Net als met de grotere XF, XG en XG+ wil DAF met de nieuwe distributietrucks grenzen verleggen op het gebied van verkeersveiligheid, efficiency, lage emissies en chauffeurscomfort. 

Distributietrucks in tweede helft 2022

“Met de baanbrekende XF, XG en XG+ startte DAF de toekomst van het transport over de lange afstand”, aldus Ron Borsboom, executive director Product Development bij DAF Trucks. “Nu zijn we op weg om ook de toekomst van de regionale en nationale distributie te starten. Direct zicht, zitpositie, ergonomie, afwerking – het wordt allemaal van nieuwe klasse. En dat geldt ook voor de superieure voertuigefficiency en rijeigenschappen.”

DAF zal de Nieuwe Generatie-distributietrucks in de tweede helft van dit jaar onthullen. De nieuwe serie zal dan beschikbaar komen naast het uitgebreide programma van DAF CF-trucks. 

XF, XG en XG⁺ 

De introductie van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺ was in heel Europa een enorm succes, meldt DAF. Kort daarna volgde de bekroning tot ‘International Truck of the Year 2022’. Bij de start van de productie, begin november, telde de orderportefeuille bijna 20.000 eenheden. Daarmee brak de drieling alle records in de 93-jarige geschiedenis van de Nederlandse truckfabrikant.