Door alle spiegels te vervangen door camera’s verbetert het zicht van de chauffeur wanneer hij bijvoorbeeld een rotonde nadert. Tevens verbetert MAN OptiView de stroomlijn van de truck met een lager brandstofverbruik als gevolg. De interesse bij Ophof Service was gewekt.

Tóch een nieuwe MAN

Ophof-eigenaar Alexander Ophof omschrijft zijn bedrijf als “een kleinschalig, maar breed ontwikkeld full-serviceprovider gericht op verhuizen, transport, klusdienst en materieel”. Het wagenpark bestaat uit tien eenheden, variërend van de kleinste bestelauto tot trekker-opleggercombinaties. 

Dat Ophof in zijn zoektocht naar een tweedehandstruck tóch uitkwam bij een nieuwe, is volgens hem te danken aan Van Leeuwen Truckservice. “Het is de eerste keer dat we een nieuwe MAN in de vloot opnemen. We dachten eerst een jonggebruikte truck te kunnen vinden, maar er was niets dat bij ons paste. Via ons netwerk kwamen we in contact met Van Leeuwen Truckservice. Dat leidde ertoe dat we toch voor een nieuwe gingen en dan ook nog met OptiView.”

MAN OptiView

Ophof heeft ook een tweede TGX besteld; die komt in het najaar. Het bedrijf is nog maar kort actief in het containerwerk. “Ook dit is weer een kwestie van netwerk. We zijn er als het ware ingerold en vervoeren nu zeecontainers door heel Nederland, een deel van Duitsland, België en het noorden van Frankrijk.”

Beter zicht met OptiView

Een belangrijk argument om voor een nieuwe vrachtauto te gaan, zijn de veiligheidssystemen waarmee de MAN TGX is uitgerust. “Het verkeer wordt steeds drukker en deze TGX is uitgerust met het nieuwste van het nieuwste”, vertelt Ophof. “Dat geeft ons een veilig gevoel en onze chauffeur ook. Met OptiView hebben we het beste zicht rondom de combinatie. Onze meest seniore chauffeur was al gewend geraakt aan camera’s in plaats van spiegels. In het begin vond hij het niks en was het wennen. Maar toen hij hoorde dat er een nieuwe truck voor hem zou komen, wilde hij sowieso weer een camerasysteem.”