Met de Volvo FL Electric verwacht Oegema maar liefst 38 ton CO2 op jaarbasis te kunnen besparen. De truck wordt sinds half december 2020 ingezet voor de business-to-consumerdistributieactiviteiten van een grote Zweedse meubelfabrikant. “Vooraf vreesden we dat het werken met een truck met deze nieuwe techniek ook zou betekenen dat we tegen kinderziektes aan zouden lopen”, vertelt Erwin Jacobs. “Maar onze eerst ervaringen met de elektrische vrachtwagen zijn zeer goed. Hij doet wat hij moet doen: de truck laat ons niet in de steek en geeft geen rare storingen. We zijn erg onder de indruk.”

Actieradius Volvo FL Electric

Jacobs is enthousiast over het feit dat Volvo de FL Electric met volledige garantie af fabriek levert. “Wij hebben als bedrijf een heel duurzame insteek en willen mee in deze nieuwe ontwikkeling. Maar tegelijkertijd zijn we een transportbedrijf, dat zijn geld moet verdienen met rijden. Stilstand kost geld. We kunnen het ons niet permitteren dat er continu problemen zouden zijn met een wagen. Dus we zijn heel blij dat deze FL Electric ons niet laat staan en echt storingsvrij is.”

Distributie elektrische Volvo truck
Oegema Transport rijdt voor een Zweedse meubelgigant door woonwijken in Zwolle en Meppel.

De actieradius van de nieuwe truck valt het Oegema-team goed mee. “We zijn begonnen met een actieradius van 180 kilometer en mogen inmiddels de accu’s wat verder leegtrekken waardoor we 230 tot 240 kilometer halen. Dat is voor ons acceptabel. Uiteindelijk zullen we naar een actieradius van rond de 300 kilometer toe moeten.” De accu’s worden ’s nachts geladen op het eigen terrein van Oegema Transport in Dedemsvaart, waar 4.000 zonnepanelen op het dak liggen. “Het is nog niet mogelijk om met zonnestroom de truck op te laden, omdat we juist ’s nachts opladen. We doen dat momenteel met een snellader van 75 kWh waardoor de accu in vier uur weer helemaal vol is. De volgende fase zou zijn om de opgewekte stroom door de zonnepanelen niet terug te leveren aan het net, maar te kunnen gebruiken voor het laden in de nacht.” 

Elektrische truck als eerste ingepland

Het inplannen van de truck is voor de planners niet veel anders dan anders, stelt Jacobs. “De elektrische truck wordt als eerste ingepland, we willen goede omzet halen op deze auto en zoveel mogelijk ervaring opdoen met het rijden ermee. Ondanks dat de actieradius lager is dan met de diesels, hoor ik de planners niet klagen.”

Jacobs benadrukt wel dat Oegema kan rekenen op waardevolle ondersteuning vanuit Volvo. “Zo heeft Volvo de routes die wij voor onze klant rijden van tevoren doorgerekend, om te kijken of het haalbaar zou zijn met het oog op de actieradius. Ook ondersteunt Volvo ons vakkundig bij het onderhoud, gezien we dat – in tegenstelling tot bij onze dieseltrucks – niet zelf kunnen verzorgen.” 

'We ontdekken nu dat de kans heel groot is dat we fijnmazige distributie door heel Nederland met elektrische bakwagens kunnen verzorgen'

Erwin Jacobs, manager Wagenpark bij Oegema Transport

Drie Oegema-chauffeurs volgden speciaal voor de nieuwe aankoop een training bij Volvo om zo optimaal mogelijk te leren rijden met de elektrische truck. “Onze chauffeurs ervaren dat deze FL Electric veel rustiger rijdt dan een diesel dankzij het ontbreken van lawaai en trillingen. Het optrekken en afremmen gaat ook veel vloeiender.”

Hoge duurzaamheidsambitie

Oegema Transport rijdt voor de meubelgigant door woonwijken in Zwolle en Meppel. “We hebben deze truck samen met de opdrachtgever gekocht om ervaring op te doen. Onze klant heeft een hoge duurzaamheidsambitie. Samen praten we over verdere uitbreiding van de elektrische vloot. De klant komt ons nu ook tegemoet door het tarief voor elektrisch bezorgen gunstiger te maken dan voor bezorging met een diesel.” 

Volvo FL Electric
Oegema’s eerste ervaringen met een elektrische truck zijn positief.

Met de elektrische truck mag Oegema op sommige locaties komen waar diesels inmiddels worden geweerd. “Wij rijden er echter regionaal mee in het noordoosten; daar is dit niet het geval. Maar als er in Zwolle, Assen, Groningen, Leeuwarden of Enschede locaties komen waar je niet meer mag komen met de diesel, biedt deze elektrische truck wel uitkomst.”

Subsidie

Met de overstap van diesel naar elektrisch rijden bespaart Oegema Transport zo’n 38 ton CO2 per jaar. “Dat is een grote winst, die wat ons betreft zwaarder weegt dan als je puur op papier de kosten en baten vergelijkt. Want de investering is fors, ondanks de hoge subsidie die het makkelijker maakt en de bereidwilligheid van onze klant om mee te investeren.” De grootste winst, naast het milieuaspect, zit volgens Jacobs vooral in kennisontwikkeling. “We leren veel en snel over wat er allemaal bij komt kijken als je elektrisch wil gaan rijden in de distributiesector. Multifueltankstation Green Planet in Pesse is de partij met wie wij dit project hebben opgestart. De eigenaar begeleidt ons fantastisch, bijvoorbeeld ook bij het subsidietraject, en Green Planet fungeert als een kennisbank. De doelstelling die de overheid ons oplegt om in 2030 van de diesel af te zijn en bij voorkeur in 2025 al niet meer in de binnensteden te komen met dieseltrucks, komt steeds sneller dichterbij. Wij doen daarom juist nu al belangrijke kennis en ervaring op.”

Nog vijf trucks

De ervaringen zijn zo positief, dat Oegema Transport overweegt om nog vijf elektrische trucks van Volvo aan te schaffen. “Maar dan wel van de tweede generatie, die een actieradius van 310 kilometer hebben. We ontdekken nu dat de kans heel groot is dat we fijnmazige distributie door heel Nederland met elektrische bakwagens kunnen verzorgen. We zien dat steeds meer klanten van ons vragen beginnen te stellen over de mogelijkheden van duurzaam rijden. Als bedrijf laten we met de inzet van de Volvo FL Electric zien dat we hier niet alleen over nadenken, maar er al concreet actie op ondernemen.”