Ford F-MAXJuryvoorzitter Gianenrico Griffini verwoordde het juryoordeel zo: “Met de introductie van de F-Max heeft Ford Trucks een fijnzinnig ontworpen trekker afgeleverd die een zinvolle nieuwe speler is in het zeer competitieve segment van het langeafstandsvervoer.”

Vooruitstrevende karakteristiek aandrijflijn

De F-Max was in de strijd om de titel met de Scania Urban Range en de Volvo FH. De jury die de Truck of the Year-award toekent, kon onlangs uitgebreid rijden met de nieuwe Ford F-Max in zijn thuisland Turkije en was onder de indruk van de prestaties. De juryleden prijzen de efficiency en de vooruitstrevende karakteristiek van de aandrijflijn van de F-Max. Die herbergt onder meer Eco-Roll, Adaptive Cruise Control en gps-gekoppelde Predictive Cruise Control.

Net zo indrukwekkend is de zescilinder 12,7 liter Ford Ecotorq Euro 6-motor, goed voor 500 pk, in combinatie met de ZF Traxon twaalftrapsautomaat. De volledig nieuw ontwikkelde cabine viel ook in de smaak bij de Truck of the Year-jury. Andere zaken die worden beoordeeld zijn technische innovatie, comfort, veiligheid, weggedrag, brandstofverbruik, eco-footprint en TCO.

Niet in West-Europa

Volgens de marketing afdeling van Ford Otosan is het niet de bedoeling dat de F-Max op de West-Europese markt wordt gelanceerd. Wel zal het bedrijf eraan werken dat chauffeurs die met hun F-Max service nodig hebben in een van de West-Europese landen, hier ook snel kunnen worden geholpen.