Voor dit project wordt samengewerkt met het Havenbedrijf Rotterdam om het grootste groenewaterstoftankstation in Nederland te realiseren en zo in eerste instantie drie emissievrije vrachtwagens van Air Products, Schenk en andere early adopters in het Rotterdamse havengebied van waterstof te voorzien. Air Products zal het tankstation exploiteren en de groene waterstof op efficiënte en veilige wijze leveren. Schenk zet de waterstofvrachtwagens in voor zijn dagelijkse logistieke werkzaamheden. Het project wordt gemonitord door TNO en de verkregen inzichten worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling en toepassing van waterstof in het zware wegtransport. 

Subsidie moet duurzame innovaties versnellen

De toegewezen DKTI-transport-subsidie is bedoeld ter ondersteuning van projecten voor duurzaam transport. De subsidie is in het leven geroepen om deze duurzame innovaties in de transportsector te versnellen. Het project draagt ook bij aan de ambities van HyTrucks, een internationaal consortium van verschillende partijen, die waterstof in het zwaar wegtransport tegen 2025 op grote schaal willen uitrollen met 1.000 vrachtwagens op waterstof in de driehoek Rotterdam-Noordrijn-Westfalen-Antwerpen. Naast Air Products telt dit consortium onder meer havenbedrijven, transportbedrijven, exploitanten van tankstations en truckproducenten, die werken met een intentieverklaring.

Groenewaterstoftankstation

“Voor Air Products is dit samenwerkingsverband zeer positief omdat het de mogelijkheid biedt om, als ’s werelds grootste producent van waterstof, nog meer bij te dragen aan de noodzakelijke toepassing van waterstof in zwaar wegtransport”, vertelt Kurt Lefevere, vice-president Benelux, Duitsland en Frankrijk van Air Products licht toe. “De verwachting is dat waterstof zal helpen tegemoet te komen aan de maatschappelijke behoefte om vervoer duurzamer te maken, met weinig tot geen CO2-uitstoot. De keuze voor waterstof voor zware bedrijfsvoertuigen, in vergelijking met andere technologieën, maakt snellere tankbeurten, een grotere actieradius van het voertuig en het vervoer van zwaardere ladingen mogelijk. De verstrekte subsidie bevestigt onze lokale inzet en biedt een nog groter momentum om vooruitgang te boeken. Onze technologie wordt al in meer dan 250 projecten over de hele wereld gebruikt.”

Schoon, goed toepasbaar alternatief voor diesel

Boudewijn Siemons, coo Havenbedrijf Rotterdam, zegt over het toekomstige groenewaterstoftankstation: “Alle vormen van transport, van scheepvaart tot wegtransport, moeten CO2-neutraal zijn in 2050. Waterstof is voor het vrachtverkeer een schoon, goed toepasbaar alternatief voor diesel. Maar dan moeten er natuurlijk wel tankstations zijn. Ik ben verheugd dat Air Products hierin het voortouw neemt door volgend jaar het eerste Rotterdamse groenewaterstoftankstation voor vrachtwagens in gebruik te nemen.”

Logische stap in verduurzaming

Harry Schenk, co-ceo Schenk Tanktransport, voegt hieraan toe: “Voor Schenk Tanktransport ligt deze samenwerking in het verlengde van het partnerschap met Air Products en hiermee geven we invulling aan ons streven een frontrunner te zijn als duurzaam en innovatief logistiek dienstverlener. Schenk focust al jaren op het terugdringen van CO2-uitstoot en inmiddels bestaat onze vloot uit een toenemend aantal trucks die rijden op lng en bio-lng. Voor ons is waterstof als brandstof een logische volgende stap om ons bedrijf en onze omgeving verder te verduurzamen en toekomstbestendig te maken.” 

Over CH2art

Het ‘Clean Hydrogen and Road Transport Project’ (CH2art) richt zich op waterstoftoepassing in zwaar wegtransport en krijgt subsidie van de regeling DKTI-transport (Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in Transport) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

TNO’s missie wil bijdragen aan het behalen van de zero-emissiedoelstellingen door versnelling van oplossingen voor duurzame aandrijflijnen, aldus Martijn Stamm, director market TNO Traffic & Transport. “Trucks op basis van waterstofbrandstofcellen vormen een van de manieren om 100 procent reductie te realiseren. TNO heeft jarenlange ervaring met monitoren en analyseren van betrouwbaarheid, onderhoud en verbruik van trucks, onder verschillende omstandigheden. Naast deze technische analyse kijken wij ook naar de acceptatie en tevredenheid van de chauffeurs, en wordt geanalyseerd wat de kansen, belemmeringen en scenario’s voor opschaling in de praktijk zijn.”

Lees ook: Nederlands waterstofconsortium DreamH2aul ontwikkelt vrachtwagens en tankstation