Het bedrijf presenteerde in 2017 een routekaart voor alternatieve brandstoffen met de bedoeling om tegen 2021 70 procent van zijn Europese dieselvloot van alternatieve brandstoffen te voorzien. Deze routekaart is inmiddels met succes geïmplementeerd. Nu zet het bedrijf een nieuwe stap, gericht op groen vervoer van leveringen in binnensteden, te beginnen in Amsterdam.

Hybride

Het reduceren van CO2-uitstoot is niet de enige reden om elektrificatie te omarmen. Een andere motivatie is dat een groeiend aantal gemeenten zero-emissiezones introduceert, waardoor het type bestelwagens dat bedrijven als Havi kunnen gebruiken aanzienlijk wordt beperkt.

Elektrificatietraject Havi

Het elektrificatietraject van Havi begon bijna twee jaar geleden met een gezamenlijk onderzoeksproject in Stockholm. Dit project – dat gericht was op stille en emissievrije leveringen buiten de piekuren – liet een vermindering van 44 procent van de CO2-uitstoot zien in vergelijking met een reeds verminderde uitstoot bij gebruik van hernieuwbare diesel en een verbetering van 30 procent in transportefficiëntie. Bovendien gaf het pilootproject Havi ook een goed zicht op PHEV-technologie en hoe deze past in de dagelijkse activiteiten.

De lessen die HAVI tijdens dit project in Stockholm leerde, worden nu toegepast in Nederland, waar de nieuwe Scania PHEV twee of drie keer per dag tussen Havi's distributiecentrum in Amersfoort en het centrum van Amsterdam zal rijden.

De menselijke factor

Maar de Scania PHEV betekent ook een verbetering op andere vlakken. Zoals Anne-Marie Verouden, verantwoordelijk voor het Havi-duurzaamheidsbeleid, opmerkt:  “Duurzaamheid gaat verder dan alleen het verminderen van de CO2-uitstoot. Het is dus belangrijk om op te merken dat deze nieuwe truck ook een aantal andere factoren aanpakt, met name de menselijke factor. De feedback van onze chauffeurs is op een aantal belangrijke punten zeer positief. Ze zijn bijvoorbeeld trots op de complimenten die de PHEV van het publiek trekt, met name over hoe mooi hij eruitziet en hoe stil hij werkt. Het geluidsniveau in de cabine is ook lager en chauffeurs werken tijdens de daluren, wanneer er minder verkeersopstoppingen zijn. Dit alles leidt tot minder vertragingen, lagere stressniveaus en meer werkplezier.”

Kijk hier naar een video over de Scania PHEV van Havi.