De Xcient is ’s werelds eerste zware brandstofcelvrachtauto. Het Zuid-Koreaanse merk heeft met de brandstofceltruck zijn entree gemaakt op de Europese vrachtwagenmarkt en wil de afzet van brandstofceltrucks verder uitbreiden. "De aflevering van deze trucks is nog maar het begin van de doorbraak van waterstof", zegt In Cheol Lee, executive vice president bij Hyundai Motor. "We zijn van plan om ook de Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt te betreden en wereldwijd het gebruik van waterstof als schone energiedrager te stimuleren. Want waterstof biedt eindeloos veel mogelijkheden."

Waterstofecosysteem

In Zwitserland is volgens Hyundai inmiddels een robuust waterstofecosysteem opgebouwd om de ondernemers die de zware waterstoftrucks gebruiken, te ondersteunen. Intussen zijn er ruim honderd waterstoftankstations in het land – waarmee niet alleen de vrachtwagens worden bediend maar ook de personenauto’s met brandstofcel. De (vracht)autofabrikant wil ook andere partijen interesseren om deel te nemen in het waterstofecosysteem.

Bestellingen voor Hyundai Xcient Fuel Cell

Hyundai verwacht in 2025 zo’n 1.600 brandstofceltrucks te leveren. Inmiddels hebben bedrijven als Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf en G. Leclerc Transport al bestellingen voor de Xcient Fuel Cell-truck geplaatst om deze door heel Europa in te zetten.

Nieuwe versie

De brandstofceltruck wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 350 kW en een dubbele brandstofcel van in totaal 190 kW. De zeven waterstoftanks hebben een totale capaciteit van 32 kilo, wat zorgt voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Waterstof tanken kost slechts 8 tot 20 minuten.

Hyundai werkt de komende jaren aan een nieuwe versie van de Hyundai Xcient Fuel Cell-truck met een specifiek brandstofcelplatform en twee brandstofcellen, elk met een vermogen van 200 kW. Met 4x2-trucks, 6x4-trucks en 4x2-trekkers moet het nieuwe model een groot deel van de Europese markt voor zware vrachtwagens afdekken. De 4x2-trekker met een treingewicht van 44 ton moet met volle waterstoftanks 1.000 kilometer kunnen halen, aldus de fabrikant.