De nieuwe truckgeneratie oogt stoer, strak en met meer afgeronde vormen. Er is veel aan de cabine veranderd, waarbij esthetiek, functionaliteit en aerodynamica niet uit het oog zijn verloren. Bijvoorbeeld de ledkoplampen, het nieuw ontworpen dak van de GX-cabine, een deuropeningshoek van 89° en een verbeterde instaptreden. De buitenspiegelbehuizing is verkleind; door de nieuw vormgegeven spiegels iets naar achteren te plaatsen, is het gezichtsveld vergroot.

Nieuwe feature: MAN EasyControl

Belangrijke functies vanbuiten bedienen MAN  

SmartSelect

Het compleet nieuwe dashboard is rondom de chauffeur geplaatst, waardoor de bedieningselementen goed binnen hand- en zichtbereik zijn. Een full colour, digitaal instrumentpaneel achter het geeft voertuig- en rijinformatie weer. Rechts van het stuur is het Multi Media Truck infotainmentsysteem geplaatst, voor onder andere media, telefoon en navigatie.

Lees verder onder de foto.
4 MAN vrachtwagens

 

Nieuw is ook MAN SmartSelect: een draai-drukknop voor bediening van het infotainmentsysteem. Op de touchpad bovenop de knop kunnen met een vinger letters en tekens worden ingevoerd.

Multifunctioneel stuur

In het multifunctionele stuurwiel zijn functies geclusterd. En doordat het stuur in meerdere richtingen is te kantelen, is het stuur voor iedereen naar wens in te stellen. 

Het bedienen van de geautomatiseerde versnellingsbak gebeurt nu met een hendel aan de rechterkant van het stuur. Het handmatig lossen van de parkeerrem blijkt niet meer nodig; de elektronische handrem gaat er automatisch van af bij het wegrijden en er weer op als de truck in neutraal stilstaat. 

In de nieuwe TGX is een volledig vrije motortunnel ontstaan. Er is daardoor ook meer sta-, leef- en opbergruimte gecreëerd. Er zijn meer compartimenten en multifunctionele opbergruimtes met geïntegreerde bekerhouders in de cabine aanwezig. 

Het bed achter de stoelen beschikt over nieuwe, dikkere matrassen en een lattenbodem. Met de aanwezige standairco en -verwarming kan vrijwel niets meer een goede nachtrust in de weg staan. 

Assistentiesystemen

Nieuwe veiligheids- en assistentiesystemen zijn onder andere blinde hoek waarschuwingssystemen, rijbaanbewaking naast het voertuig en de nieuw ontwikkelde afslagondersteuning Turn Assist, die ernstige ongevallen in het stadsverkeer helpt te voorkomen. Ook is de adaptieve cruise control (MAN ACC Stop & Go) geoptimaliseerd. 

Besparen op kosten

Een lichtere achteras met minder inwendige weerstand zorgt voor brandstofbesparing. Ook is de luchtstroomgeleiding geoptimaliseerd en kan gereden worden met de gps-ondersteunende cruisecontrol. Door gebruik te maken van MAN Digital Services en overige ondersteunende diensten, kan volgens het merk nog meer brandstof en geld op onderhoudskosten bespaard worden. 

In mei 2020 vindt de Nederlandse introductie van de nieuwe MAN Truck Generation plaats en zullen de eerste demovoertuigen beschikbaar zijn bij de dealers. De trucks zijn vanaf nu te bestellen.

Lees in Transport & Logistiek 4 een uitgebreid verslag van de MAN-introductie. Nog geen abonnee? Klik HIER.