"Mercedes-Benz heeft de meest innovatieve trucks voor de elektrische toekomst”, is het oordeel van de jury. Met de accuaangedreven eActros en de Mercedes-Benz GenH2 met brandstofcelaandrijving heeft de vrachtwagenfabrikant een toekomstbestendige langetermijnstrategie voor e-mobiliteit. De onderscheiding werd digitaal overhandigd aan Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG, en Sven Ennerst, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling, inkoop en de Chinese regio.

Toekomstvisie

Daimler Trucks presenteerde al in 2016 een elektrische truck voor stadsdistributie. In 2018 werd deze eActros al door klanten in de praktijk getest. Komend jaar staat de serieproductie gepland van de eActros met een actieradius van ruim 200 kilometer. In september 2020 presenteerde Daimler Trucks de Mercedes-Benz GenH2; een vrachtauto met brandstofceltechniek die voldoet aan de eisen van het langeafstandstransport. Praktijktests bij klanten staan gepland in 2023 waarna de serieproductie in de tweede helft van het decennium kan worden gerealiseerd. Ook werd in september de eActros LongHaul gepresenteerd met accu aandrijving die op planbare routes een actieradius behaalt van 500 kilometer. Daimler Trucks is van plan deze eActros in 2024 klaar te hebben voor serieproductie. Als onderdeel van de totaalaanpak maakt Daimler Trucks gebruik van de basisarchitectuur, ePowertrain, met als ambitie wereldwijd CO2-neutrale trucks aan te bieden. Ook dit werd bijzonder gewaardeerd door de jury.

Mercedes-Benz eActros

De bevindingen van de klanttest met de eActros zijn direct overgegaan in de ontwikkeling van het prototype tot een vrachtwagen die in serie geproduceerd kan worden. De eActros die in 2021 in serie wordt geproduceerd zal in sommige opzichten zoals actieradius, aandrijfvermogen en veiligheid, aanzienlijk beter zijn dan het huidige prototype.

Lees verder onder de foto.

Aan de basis van de eActros staan de twee elektromotoren bij de wielnaven van de achteras die voor de aandrijving zorgen. Beide hebben een capaciteit van 126 kW (171 pk) en een maximaal koppel van 485 Nm dat continu beschikbaar is. De gebruikte overbrengverhouding zorgt ervoor dat er 11.000 Nm per achterwiel aan koppel beschikbaar is. Het vermogen aan de achterwielen is daarmee vergelijkbaar met dat van een conventionele truck. De lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 240 kWh voorzien de elektromotoren van de benodigde energie. Bij een anticiperende rijstijl kan energie worden teruggewonnen door bij uitrollen of afremmen de bewegingsenergie om te zetten en op te slaan. Afhankelijk van het beschikbare oplaadvermogen kunnen de batterijen binnen twee uur (op 150 kW) worden opgeladen. Uit de eerdere praktijktest is gebleken dat een actieradius tot 200 kilometer realistisch is.

De tekst gaat verder onder de foto.

GenH2

De Mercedes-Benz GenH2 beleefde zijn wereldpremière als conceptvoertuig, maar Daimler Trucks sprak meteen de ambitie uit om in 2023 te beginnen met klanttests en de serieproductie te starten in de tweede helft van het decennium. De in serie geproduceerde versie van de GenH2 moet een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben.

Vloeibare waterstof

Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof (LH2) in plaats van de gasvariant. LH2 heeft een hogere energiedichtheid waardoor de prestaties van de truck gelijk zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck. Deze heavy duty-brandstofceltruck heeft een actieradius van 1.000 kilometer en is daarmee geschikt voor het langeafstandstransport. De GenH2 heeft twee roestvrijstalen waterstoftanks met een hoge opslagcapaciteit van elk 40 kilogram. Het brandstofcelsysteem moet 2x 150 kW gaan leveren. Daarnaast beschikt de truck over een batterij die tijdelijk 400 kW extra levert. De opslagcapaciteit van de batterij is met 70 kWh relatief laag. Deze is dan ook niet bedoeld om aan de standaardenergiebehoefte te voldoen, maar om incidenteel stroomondersteuning te bieden aan de brandstofcel, bijvoorbeeld bij piekbelastingen tijdens het accelereren of tijdens het bergop rijden. De relatief lichte accu maakt tegelijkertijd een hoger laadvermogen mogelijk. In de serieproductievariant zal de accu worden opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. In de testversie zijn twee elektromotoren ontworpen voor 2 x 230 kW continu vermogen en 2x 330 kW maximaal vermogen. Het koppel is respectievelijk 2 x 1577 Nm en 2x 2071 Nm.