In zijn presentatie gaat Daimler-topman Martin Daun nauwelijks in op de mogelijkheden van de dieselmotor. Hij richt zich op de mogelijkheden van elektrische aandrijving en ziet drie sporen. De eerste is die van vrachtwagens die worden ingezet in stedelijke distributie; deze kunnen met batterijen worden gevoed. 

Lees verder onder de afbeelding.
elektrische distributievrachtwagen Mercedes-Benz

Mercedes-Benz eActros

Zo’n elektrische vrachtwagen kan Mercedes-Benz als vanaf 2021 aanbieden in de vorm van de eActros. Deze elektrische distributietruck werd in 2018 werd gepresenteerd en is sindsdien intensief getest door een geselecteerde klantengroep in het dagelijkse transport. Op basis van alle ervaringen heeft Daimler Trucks nu een definitief ontwerp vastgesteld en start volgend jaar met de serieproductie.  Het bereik van de in serie geproduceerde eActros op één acculading zal aanzienlijk groter zijn dan dat van het prototype van ongeveer 200 kilometer.

Lees verder onder de afbeelding.
e-truck Mercedes-Benz op snelweg

2024: eActros LongHaul 

Het tweede spoor waarop Daun doelt, is de vrachtwagen in een regionale inzet en goed planbare routes. Die kan dankzij voortschrijdende techniek ook op batterijen rijden. Deze puur batterijaangedreven langeafstandstruck, de Mercedes-Benz eActros LongHaul, is ontworpen om regelmatige ritten op planbare routes op een energie-efficiënte manier af te leggen. Daimler Trucks verwacht de eActros LongHaul in 2024 klaar te hebben voor serieproductie. De actieradius op één acculading zal ongeveer 500 kilometer bedragen. 

Lees verder onder de afbeelding.
elektrische truck op snelweg

 

De ontwikkelingsingenieurs van Daimler Trucks hebben de GenH2-truck gebaseerd op de conventionele Mercedes-Benz Actros langeafstandstruck met betrekking tot trekkracht, bereik en prestaties. De in serie geproduceerde versie van de GenH2-truck moet bijvoorbeeld een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben. Twee speciale tanks met vloeibare waterstof en een krachtig brandstofcelsysteem maken dit hoge laadvermogen en grote bereik mogelijk en vormen daarom de kern van het GenH2-truck-concept. Dankzij het gebruik van vloeibare in plaats van gasvormige waterstof met zijn hogere energiedichtheid, zullen de prestaties van het voertuig gelijk zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck.

Samenwerking met Volvo Trucks

Daun erkent dat er grote investeringen nodig zijn om de waterstoftechnologie te ontwikkelen tot een veilige betrouwbare brandstof. Om die reden was het merk blij dat het eerder dit jaar een overeenkomst sloot met Volvo Trucks om gezamenlijk op te trekken. Tegelijkertijd ziet hij er ook het bewijs in dat Mercedes-Benz met zijn ontwikkeling op de goede weg is. Anders zou Volvo zich hierbij nooit hebben aangesloten.

Natuurlijk waren er bij de presentatie vragen over de productie van het benodigde waterstof om de brandstofcel te voeden. Door gebruik te maken van zonne-energie kan in zijn visie voldoende groene waterstof worden gemaakt. Dat kan ook in erg zonnige gebieden worden gedaan; transport van waterstof is relatief eenvoudig en goedkoop. Het kan immers vrij simpel via leidingen worden getransporteerd. Daun neemt nadrukkelijk afstand van bijvoorbeeld gasaandrijving, omdat daarvoor vrijwel zeker nog lang fossiel gas zal worden gebruikt.