“Dit wordt zo goed als zeker mijn laatste auto”, vertelt Achterhof. “Twee nachten heb ik wakker gelegen wat ik ga doen. Toen was ik eruit: ik ga terug naar de roots en kies voor Iveco. Ik weet zeker dat ik er anders spijt van had gekregen.” 

Iveco S-Way als afsluiter

Als het je laatste auto wordt, dan mag je best een beetje uitpakken, vond Achterhof toen hij met Cornelis Bedrijfsauto’s in overleg ging over zijn nieuwe auto. En dus heeft hij niet bespaard toen hij de Iveco S-Way moest samenstellen. Bijna alles zit erop en eraan. Onlangs leverde Chris de Vries namens de Iveco-dealer voor Noord-Nederland de auto persoonlijk af bij Transportbedrijf Achterhof. 

De keuze van Achterhof voor zijn laatste auto viel op een Iveco S-Way AS440S57TX/FP in metallic blue, de huiskleuren van Transportbedrijf Achterhof. Het is een vollledig luchtgeveerde voorloopastrekker met verlengd chassis en de grootste cabine-uitvoering. “Een grote auto voor de trailer is gewoon mooier dan zo’n Dinky Toy. Het oog wil ook wat.” 

570 pk en royale uitrusting

De S-Way is voorzien van de Cursor 13 liter-motor en daarmee is Achterhof de komende jaren onderweg met 570 pk. “Zoveel heb ik er nog nooit gehad, en ze zijn wellicht niet allemaal even hard nodig”, lacht hij. “Maar ik dacht: laat ik het meteen maar goed doen, dan weet ik zeker dat ik de komende jaren prettig onderweg ben. Het is mijn laatste hè. Dan wil ik ook echt met plezier rijden.” De S-Way is royaal uitgerust met de pakketten Living Comfort Plus, Driving Comfort Plus, Aero Plus, Premium Style, Safety en Full Led, plus het uitgebreide Iveco-infotainmentsysteem met TomTom-navigatie. Vanzelfsprekend ontbreekt een standairco evenmin. 

hans achterhof met zijn iveco s-way

Achterhof is niet alleen beroepschauffeur, hij is ook een liefhebber. Hij toont een lijstje met alle auto’s waarop hij gereden heeft, met kentekens en uitvoeringen. Op de lijst staat negen Iveco’s. “Mijn vader en ik reden eigenlijk altijd Iveco, behalve de laatste jaren. Er was een periode dat het merk in dit deel van het land minder goed vertegenwoordigd was. Toen heb ik twee keer gekozen voor een auto van een ander merk. Maar dat is bij Iveco tegenwoordig weer prima geregeld, dus het was niet moeilijk kiezen wat mijn volgende auto ging worden.” 

Lees ook: Iveco pleit voor lng om de energietransitie te versnellen

Transportbedrijf Achterhof uit het Groningse Schildwolde bestaat al meer dan vijftig jaar. De vader van Hans Achterhof, Jannes Achterhof, begon in 1966 met Fiat. Later kwam Hans in het bedrijf. Een volgende generatie in het bedrijf komt er niet, de vier zonen van Achterhof en zijn vrouw Gerrie zijn niet in de voetsporen van hun vader getreden. Wanneer hij besluit met pensioen te gaan, betekent dat ook het einde van Transportbedrijf Achterhof. Maar zover is het nog niet, de transporteur hoopt nog flink wat kilometers te maken met de Iveco S-Way.