Het voertuig komt in de plaats van een vijf jaar oude Scania 8x2 met net zo’n kraan. “Ik wilde tenminste nog één keer een nieuwe kopen”, licht Berkvens toe. “Als eenmansbedrijf moet je echt voor 100 procent op je materieel kunnen vertrouwen. Voor een 4x2-trekker is er wel vervanging en kun je doorwerken. Maar geen enkele dealer heeft een vervangende 8x2 met een 50 ton/meter-kraan staan. Dat was een belangrijke overweging bij mijn besluit. De vorige truck was vijf jaar oud. Ja, die kan echt nog wel zes jaar mee. Dat geldt overigens ook voor de kraan, die opgebouwd is bij Van Rijsel uit Asten. Je loopt, afhankelijk van het gebruik en het aantal pto-uren onherroepelijk een keer tegen groot onderhoud aan.”

Next Generation voor Berkvens

Nu is Berkvens wel heel erg van goed onderhoud en het perfect onderhouden van zijn materieel. “De auto gaat twee keer per jaar naar de dealer. Een keer voor service en een keer voor service en apk. En ik ben er zuinig op. Net als bij de vorige, heb ik ook bij de nieuwe een extra laag blanke lak over de rode basiskleur laten spuiten. Dan is de lak toch harder. Dat kun je ook zien: de vorige had nog geen krasje. Daar houd ik van. Maar er zijn er zat die bijvoorbeeld maar één keer per jaar met de keuring naar hun kraan kijken. Ik kan dat niet. Ik koop een emmertje vet en dan leg ik één keer in de maand de kraan in zijn volle lengte uit om alle slangen te controleren en te smeren. Want er zal maar een keer een slang knappen. Dat gééft toch een bende op straat.”

Dus werd het een nieuwe, een Scania Next Generation. “Ik zeg nu wel dat ik nog één keer een nieuwe wilde kopen. Maar wellicht komt er nog wel eentje achteraan. Dat weet ik nu nog niet. Momenteel heb ik nog weinig last van de coronacrisis. Maar dit zal best nog wel een tijd doorlopen. 2009 was destijds ook een stuk minder, maar dat is op den duur ook allemaal weer goed gekomen.”

Weer een Scania

Dat het weer een Scania moest worden, stond voor Henny vrij snel vast. “Ik ben eigenlijk helemaal niet merkgebonden, maar ik was zo tevreden over mijn vorige Scania met HMF-kraan dat ik weer voor dezelfde combinatie heb gekozen. Voor mijn vorige Scania reed ik ook wat anders. Die vorige G kwam omdat de verlengde G-dagcabine meer ruimte bood dan bij andere merken. Ik nam zelfs wel eens een matras mee als ik heel soms een keertje moest overstaan. Dat is bij de nieuwe nog beter. En deze Scania staat er nu ook omdat ik met de vorige nooit wat gehad heb én omdat ik de dealer in Veghel heel prettig vind. Ik ben met één auto natuurlijk maar een kleine jongen. Maar ik voel mij daar altijd net zo goed behandeld als een bedrijf met honderd trucks. Daar ben ik gevoelig voor. Want zelf wil ik ook goede service leveren naar mijn klanten. En daar speelt de dealer achter mijn voertuig een belangrijke rol bij.”

Af fabriek

“De Scania G450 8x2 heeft extra bladveren vóór zodat ik naar tweemaal 10-tonsvoorassen zou kunnen als ik dat zou willen. Veel toeters en bellen zijn aan mij niet besteed, al vind ik het wel mooi. Maar ik koop liever een set mooie kisten of een premiumstoel en verder moet het degelijk en functioneel zijn. Het fijne bij Scania is, dat de hele auto zo kant-en-klaar uit de fabriek komt. Je hoeft achteraf niets te modificeren. Dat samen met het feit dat Scania het laagste chassis in de markt heeft, is belangrijk als je er een kraan wilt opbouwen.”  

Tegelijk met de Scania kocht Henny ook een nieuwe tot tien meter uitschuifbare aanhanger bij Trias in Apeldoorn. “Daarmee kan ik onder vergunning tot 22 meter totale lengte rijden. En dat is fijn voor het transport van bouwketen. Zo kan ik er voorlopig weer tegenaan.”