De modellen jaar 2023 van de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m worden uitgerust met de nieuwe DE11-motor. Dit is een nieuwe generatie Euro 6 step E-motor van de Franse fabrikant, die is uitgerust met nieuwe technologieën die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot volgens de fabrikant aanzienlijk verlagen.

Motoren Renault Trucks 

Voor een betere verbranding zijn de DE11-motoren uitgerust met de Wave Piston-technologie. Hierdoor worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht, wat zorgt voor een gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.

Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd. Er is ook een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde hoogwaardige lagering waardoor de weerstand verminderd en de reactietijd wordt verhoogd. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en een nieuwe hoogwaardige olie met lage viscositeit. Ten slotte heeft Renault Trucks gekozen voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorregelunit. 

Optidriver-versnellingsbak

De D Wide en C 2,3 m zijn ook uitgerust met de Optidriver-versnellingsbak van de nieuwe generatie. Als optie maakt de Eco-modus een verdere vermindering van het brandstofverbruik mogelijk. Ten slotte kan het brandstofverbruik nog eens met 5 procent worden verlaagd met het Fuel Eco+ Pack, dat een dakspoiler, zijspoilers, een uitschakelbare compressor en automatische motoruitschakeling na drie minuten omvat.

Deze technologieën samen moeten zorgen voor een brandstofbesparing van 10 procent ten opzichte van de vorige generatie Renault Trucks D Wide en C 2,3 m.

BirdView-systeem

Voor meer veiligheid zijn de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m uitgerust met het BirdView-systeem: vier buiten het voertuig geplaatste camera's geven een panoramisch zicht in realtime op een 7" lcd-scherm. Zo heeft de chauffeur een volledig overzicht van de omgeving in één enkel beeld en zonder dode hoeken, wat het risico op aanrijdingen verkleint.

Lees ook: Renault Trucks brengt voortaan zijn elektrische vrachtwagens onder de naam E-Tech.