De MAN eTGM die De Jong Zuurmond sinds kort voor Rijkswaterstaat inzet ten behoeve van gladheidsbestrijding, is niet alleen de eerste in zijn soort in Europa; hij behoort ook tot de eerste eTGM-modellen uit serieproductie, waarvan De Jong Zuurmond er in totaal drie heeft afgenomen. De 26-tonsuitvoeringen hebben een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 3.100 Nm. Afgelopen weekend kwam de eTGM-strooiwagen van Rijkswaterstaat al in actie tijdens de eerste landelijke sneeuwval van het jaar.

100 procent CO2-neutraal

De eTGM-strooiwagen – een van de drie eTGM’s die aan De Jong Zuurmond werden geleverd door MAN-dealer RosiervandenBosch – heeft een eigen oplaadstation dat eveneens door De Jong Zuurmond wordt geëxploiteerd. De elektriciteit komt geheel uit CO2-neutrale bron en het laadstation staat los van het elektriciteitsnet. De Jong Zuurmond duidt de eTGM-strooiwagen daarmee aan als ‘zelfvoorzienend’. 

Elektrische pekelwagen Rijkswaterstaat

Als het lithium-ionaccupakket volledig is geladen, heeft de elektrische strooiwagen een actieradius van 190 kilometer. Om die actieradius te bereiken, hebben de eTGM-modellen van De Jong Zuurmond een regeneratief remsysteem. Dat betekent dat de energie die vrijkomt bij het afremmen automatisch wordt omgezet in elektrische energie, die weer kan worden gebruikt voor de aandrijving. En wat ook bijdraagt aan maximale efficiency: de strooiwagen bedient vanuit de vaste standplaats een specifiek gebied met vaste trajecten.

Bekijk een video van de MAN eTGM-strooiwagen in actie op de Facebook-pagina van Rijkswaterstaat.