De reden voor deze aankoop is dat Scania voor het zware combinatie-kraanvoertuig dat Boerman in gedachte had, af fabriek de beste technische specificaties kon bieden. 135 ton/meter op een vierasser is tenslotte een forse opgave. “Wij willen met dit voertuig vér en hoog kunnen hijsen”, vertelt hoofd technische dienst Marco Wigmans van Boerman Transport. “En om zo kort mogelijk te kunnen staan op de plaats waar het moet gebeuren, willen we ook vóór over de cabine kunnen hijsen. Want wij willen de volledige marge kunnen gebruiken als het nodig is.” 

Scania in combinatie met Palfinger

Daarom keek men bij Boerman eigenlijk eerst naar de kraan die men wilde hebben en vervolgens naar het voertuig wat daar het beste onder zou passen. Het werden twee Palfinger-kranen van het type PK135.002TEC7. “Die zijn negen keer uitschuifbaar wat ons een hydraulisch bereik van 22 meter oplevert. Met een extra fly-jib erop en zes keer uitgeschoven komen we zelfs op 34,5 meter en hebben we nog 900 kilo hijsvermogen.” 

Twee 8-tonsstempelpoten

Om echt zwaar óver de cabine te kunnen tillen, versterkte Palfinger Nederland, die voor de opbouw zorgde, het chassis nog extra zodat de twee 8-tonsstempelpoten ook echt maximaal kunnen worden ingezet. De opbouwer monteerde tevens de tailormade rvs-spatschermen, gereedschapskisten, een koppelschotel met schuifraam en een demontabele ballastbak van vier meter.

“We hebben bewust voor de zescilinder 500 pk SCR-only-motor gekozen omdat we denken dat we dat vermogen wel nodig hebben”, geeft Wigmans uitleg over de verdere configuratie van het voertuig. “Tenslotte weegt de trekker schoon aan de haak al ruim 30 ton. “Maar verder hebben we de auto’s redelijk standaard gelaten.” 

Autolaadkraanspecialist

Boerman Transport is dé autolaadkraanspecialist. Een van de twee Scania’s wordt daar ingezet. De tweede, verder identieke truck, gaat rijden in de Zwatra-kleuren. Zwatra is een gespecialiseerd bedrijf in zwaar transport. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Boerman Groep.