Vanuit het Albert Heijn-distributiecentrum in Delfgauw gaat de 25-tonsbakwagen winkels in de regio Rotterdam en Den Haag lokaal volledig CO2-neutraal bevoorraden. Alle bewegingen van de auto worden minutieus vanuit Stuttgart door Daimler gemonitord. Simon Loos koppelt alle bevindingen terug, onder andere via een geavanceerd meldsysteem in de cabine. En ook Albert Heijn houdt de prestaties nauwlettend in de gaten als verantwoordelijke voor de routeplanning.

Emissievrije eActros

Sinds het najaar van 2018 heeft de Mercedes-Benz eActros enkele praktijkproeven bij klanten in Duitsland en Zwitserland ondergaan. Als onderdeel van de ‘innovatievloot’ werden de 18- en 25-tonsvoertuigen getest door geselecteerde klanten. Feedback uit deze praktijkproeven kon zodoende direct worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van de eActros, met als doel om vanaf 2021 een schone en stille distributietruck in serie te gaan produceren. Simon Loos heeft de primeur om als eerste in Nederland de eActros een jaar lang in de eigen praktijk te kunnen testen. 

Twee elektromotoren als basis

Aan de basis van de eActros staan de twee elektromotoren bij de wielnaven van de achteras die voor de aandrijving zorgen. Beide hebben een capaciteit van 126 kW (171 pk) en een maximaal koppel van 485 Nm dat continu beschikbaar is. De gebruikte overbrengverhouding zorgt ervoor dat er 11.000 Nm per achterwiel aan koppel beschikbaar is. Het vermogen aan de achterwielen is daarmee vergelijkbaar met dat van een conventionele truck. De lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 240 kWh voorzien de elektromotoren van de benodigde energie. Bij een anticiperende rijstijl kan energie worden teruggewonnen door bij uitrollen of afremmen de bewegingsenergie om te zetten en op te slaan. Afhankelijk van het beschikbare oplaadvermogen kunnen de batterijen binnen twee uur (op 150 kW) worden opgeladen. Uit de eerdere praktijktest is gebleken dat een actieradius tot 200 kilometer realistisch is.

Project Albert Heijn

Simon Loos is al vanaf 2014 bezig om binnen eigen geledingen ervaring op te doen met elektrisch transport. In de loop der jaren werden tests verreden met omgebouwde Atego- en Antos-trucks. “Het voelde tot op heden als een gemis dat we voor de ontwikkeling van elektrische trucks in ons wagenpark nog geen beroep konden doen op onze huisleverancier”, zegt fleetmanager Wim Roks. “Toen we de toezegging kregen om een eActros te testen, viel dat ook nog eens samen met het project van Albert Heijn om een nieuwe winkel in de gemeente Rotterdam te bevoorraden met elektrische trucks. Met deze eActros zetten we dus samen met Albert Heijn weer een mooie nieuwe stap op weg naar volledig duurzaam transport.”

Lees verder onder de foto.
Mercedes-Benz eActros

De specialisten van Mercedes-Benz Trucks Nederland volgen de test op de voet en willen, naast de prestaties van de volledig elektrische truck, ook meer te weten komen over de laadinfrastructuur, de planning en de te rijden routes. Voor Roks is onder meer de kennis en afstemming over de laadinfrastructuur topprioriteit: “De communicatie tussen de truck en de laadpaal is een hoofdstuk op zich. We hebben het over zeer hoge voltages, en voordat er daadwerkelijk stroom van de laadpaal naar de truck gaat, moet dat natuurlijk gegarandeerd 100 procent veilig zijn. Om te voorkomen dat we tussen verschillende partijen in komen te staan, is Mercedes-Benz in deze test ook single point of contact voor eventuele storingen aan de truck of de laadinfra.”

Ervaren, leren en perfectioneren

De eActros gaat vanaf het Albert Heijn distributiecentrum in Delfgauw winkels in de regio bevoorraden met onder andere de steden Rotterdam, Den Haag en Delft. De elektrische vrachtwagen gaat zeven dagen per week van ‘s ochtends 7.00 uur tot ’s avonds 23.00 uur de weg op. Over een jaar verwacht men dus flinke praktijkervaring te hebben opgedaan. “Ik heb hoge verwachtingen van de actieradius van deze drieassige bakwagen”, vertelt Roks. "Ondanks de zware lading en het feit dat de wisselkoelbak gekoeld wordt met stroom uit het hoogvoltagesysteem, verwacht ik dat we zonder bijladen in de praktijk veilig 150 kilometer kunnen plannen. Natuurlijk is dat van nog meer factoren afhankelijk; de temperatuur, het traject, de rijstijl, het laadgewicht en het gebruik van airco of kachel spelen allemaal een rol.” 

De hoogvoltageaccu’s worden opgeladen op Albert Heijn’s tweede innovatieve laadplein op het distributiecentrum in Delfgauw dat nu nog in aanbouw is. In totaal wordt er 700 kW aan geïnstalleerd vermogen neergezet. Deze fastchargers en laadpalen worden geleverd door een gerenommeerde fabrikant.

Training voor chauffeurs

Voor de praktijktest hebben inmiddels acht chauffeurs van Simon Loos een speciale Safety & Awareness Training voor omgang met hoogspanningsystemen gekregen van de specialisten van Daimler. Op termijn verwacht Roks nog meer chauffeurs deze training te laten volgen. Deze speciaal voor de eActros ontwikkelde training helpt chauffeurs zich bewust te worden van de risico’s van het hoge voltage. Maar ook zaken als de bediening, storingsignalen en de werking van de energieterugwinning komen in de training terug. “Ik ben ervan overtuigd dat dit ‘the way to go’ is”, zegt Roks. “Een drieassige bakwagen biedt in mijn ogen op dit moment de beste balans in laadvermogen en actieradius. Een goed getrainde chauffeur gaat er ook uithalen wat erin zit. Natuurlijk hopen we dat de eActros doet wat we ervan verwachten. En mochten we tijdens deze test tegen uitdagingen oplopen, dan lossen we die uiteraard gezamenlijk op, dat is tenslotte ook het doel van de test. Alleen zo kun je dit concept verder perfectioneren.”